10000 stappen per dag: is dit echt nodig?

Doe jij elke dag heel veel moeite om 10.000 stappen te halen? Dan ben je niet de enige. We hebben namelijk geleerd dat het behalen van minimaal 10.000 stappen per dag goed is voor onze gezondheid. Maar waar is dit aantal op gebaseerd? En is dit echt het ‘magische’ aantal?

Richard Smith Fysiotherapie: 
de fysiotherapeut voor jou

Heb je last van klachten? Maak vandaag nog een afspraak met één van onze gespecialiseerde fysiotherapeuten.

Waar komen de 10.000 stappen vandaan?

Al jaren wordt ons verteld dat we dagelijks minimaal 10.000 stappen moeten zetten. Dit zou ons onder andere helpen met afvallen, ons gezonder maken en het risico op hart- en vaatziekten verlagen. De oorsprong van dit aantal is te herleiden naar een Japanse marketingcampagne uit de jaren ‘60. Het marketingbureau dat deze campagne bedacht heeft, kreeg de opdracht om de bevolking meer te laten bewegen. 10.000 was eigenlijk een symbolisch streefgetal. Het was een getal waarvan ze wel zeker wisten dat het genoeg moest zijn en het is een mooi getal.

Hoewel er niets mis is met het behalen van 10.000 stappen per dag, is het niet voor iedereen haalbaar. Veel ouderen en mensen met chronische ziektes of ernstig overgewicht hebben moeite met behalen van deze norm. Het is een ‘one-size-fits-all’ aanpak die niet voor iedereen werkt.

Hoeveel stappen is goed voor de gezondheid?

Volgens meerdere onderzoeken in verschillende landen, is het aantal stappen afhankelijk van de leeftijd. 60+’ers hoeven bijvoorbeeld maar 6.000 tot 8.000 stappen per dag te zetten om gezond te blijven en het risico op vervroegd overlijden te verkleinen.

Mensen onder de 60 jaar moeten daarentegen wel wat meer stappen zetten. Voor mensen in deze leeftijdscategorie zijn 8.000 tot 10.000 stappen optimaal voor de gezondheid. Voor mensen die moeite hebben met het behalen van 10.000 stappen, is 8.000 stappen dus ook een mooie richtlijn.

Tips om het aantal stappen te behalen

Heb je moeite met het behalen van jouw minimale aantal stappen? Wellicht dat deze tips jou kunnen helpen:

• Heb je zittend werk, bijvoorbeeld op kantoor? Dan wordt het al snel wat lastiger om genoeg stappen te behalen. Probeer daarom meer beweging te integreren in je dagelijkse bezigheden. Ga bijvoorbeeld vaker naar werk lopen of fietsen, in plaats van met de auto. Loop voortaan naar je collega’s toe om iets te vragen, in plaats van een e-mail te sturen. En pak voortaan de trap in plaats van de lift.
• Ga vaker wandelen. Doe dit bijvoorbeeld in je pauzes of in de ochtend. Wandelen in de vroege ochtend brengt trouwens nog meer voordelen met zich mee. Na het opstaan is je cortisolspiegel het hoogst. Deze daalt door naar buiten te gaan en jezelf bloot te stellen aan daglicht. Hierdoor voel je je meer opgewekt én val je ‘s avonds beter in slaap.
• Voer dagelijks een matig intensieve workout van 30 minuten uit. Bij het behalen van een aantal stappen is het uiteindelijke doel natuurlijk om voldoende te bewegen. Een goede verdeling is bijvoorbeeld om gedurende de dag 5.000 stappen te zetten tijdens jouw dagelijkse bezigheden. Met een matig intensieve workout van 30 minuten kan je hier 3.000 stappen bij optellen. Een matig intensieve workout kan bijvoorbeeld wandelen, fietsen of zwemmen zijn.

Richard Smith Fysiotherapie

Heb je last van klachten waardoor het moeilijk is om voldoende te bewegen? Kom langs bij Richard Smith Fysiotherapie. Onze fysiotherapeuten hebben veel ervaring met het behandelen van verschillende soorten klachten. Maak vandaag nog een afspraak of neem contact met ons op.