De behandeling voor frozen shoulder

Frozen shoulder, ook wel bevroren schouder genoemd, is een veelvoorkomende schouderklacht. Het begint met pijn in de schouder, maar de pijn kan steeds erger worden en uitstralen naar de bovenarm. De behandeling van een frozen shoulder kan uit verschillende behandelmethoden bestaan.

Wat is een frozen shoulder?

Bij een frozen shoulder heb je in eerste instantie pijn rond je schoudergewricht. De bovenarm kan na een tijdje ook pijn gaan doen. Je kunt de schouder enkele weken tot maanden steeds minder goed bewegen. Dit komt doordat het gewrichtskapsel verstijfd. De schouder raakt dus ‘bevroren’.

Symptomen frozen shoulder

Je kunt een frozen shoulder vaak herkennen aan langdurige stijfheid en pijn in de schouder. De symptomen van een frozen shoulder kunnen in drie fasen verdeeld worden. In totaal hebben mensen 1 tot 3 jaar last van een frozen shoulder.

Fase 1: bevriezen (duurt 2 tot 9 maanden)

• Een drukkende en zeurende pijn die uitstraalt naar de bovenarm;
• De pijn verergert ’s nachts, hierdoor heb je vaak een verstoorde nachtrust;
• Stijfheid in de schouder neemt toe;
• Beginnende bewegingsbeperking.

Fase 2: bevroren (duurt 4 tot 12 maanden)

• De pijn verminderd, zeker als het schoudergewricht weinig gebruikt wordt;
• De bewegingsbeperking verergert.

Fase 3: ontdooien (duurt 12 tot 36 maanden)

• De stijfheid blijft aanwezig;
• De bewegingsbeperking verdwijnt langzaam;
• De pijn neemt geleidelijk af.

De behandeling van een frozen shoulder

Bij Richard Smith Fysiotherapie behandelen wij een frozen shoulder met fysiotherapie en eventueel met manuele therapie. De behandeling kan daarnaast ook bestaan uit oefentherapie en het losmaken van spieren en gewrichten rondom de schouder.

Fysiotherapie

De fysiotherapeut kijkt samen met jou naar de klachten die jij ervaart. Op basis hiervan maken jullie samen een plan om zo snel mogelijk van de klachten af te komen. Daarbij geeft de fysiotherapeut jou ook uitleg over het beloop van de klachten en hoe jij hier het beste mee om kunt gaan. Tenslotte wordt er bij de behandeling ook gefocust op het losmaken van spieren en gewrichten en het mobiliseren van de gewrichten.

Manuele therapie

Manuele therapie is een geschikte behandelmethode voor klachten die, naast pijn, gepaard gaan met het slechter bewegen van een gewricht of gewrichten. Door middel van deze behandelmethode kan de fysiotherapeut je specifiek trainingsadvies geven om je gewrichten door het trainen van de spieren stabieler te maken.

Oefentherapie

Bij oefentherapie wordt door middel van het teweegbrengen van spiercontracties en bewegingen van het lichaam, het functioneren van de schouder verbeterd. Het doel van deze behandelmethode is om de klachten te laten verdwijnen, verminderen en/of te voorkomen. Er wordt hierbij uitgegaan van jouw eigen bewegingsmogelijkheden.

Frozen shoulder behandeling bij Richard Smith Fysiotherapie

Wil je meer weten over de behandeling van frozen shoulder bij Richard Smith Fysiotherapie? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.