De behandeling van een rughernia

Een hernia is een uitstulping van de tussenwervelschijf. De tussenwervelschijf bevindt zich in de wervelkolom tussen twee afzonderlijke wervels. In het midden van een tussenwervelschijf zit zachte gel. Deze gel kan uitpuilen en vervolgens op zenuwen drukken. Dit kan je voelen in je rug, bil, onderbeen, voet en soms in je bovenbeen. De behandeling van een hernia kan zowel met als zonder operatie verricht worden.

De oorzaak van een rughernia

Er is geen duidelijke oorzaak voor een rughernia. Erfelijke aanleg kan hier misschien mee te maken hebben. Andere aspecten die mogelijk een rughernia kunnen veroorzaken, zijn:

• Lang zijn;
• Zwaar lichamelijk werk doen;
• Stress;
• Roken;
• Lang en veel autorijden.

Symptomen van een rughernia

Bij een rughernia kan je last hebben van de volgende symptomen:

• Pijn in één bil of been. Deze pijn kan uitstralen tot in het onderbeen en soms zelfs tot in de voet. Het is een scherpe pijn;
• Een branderig, prikkelend of doof gevoel in je been;
• Bepaalde houdingen of bewegingen maken de pijn erger;
• Pijn in de onderrug;
• Hoesten, niezen en persen kunnen de pijn verergeren;
• Minder kracht in je been of het gevoel dat je been slaapt.

De behandeling

In de meeste gevallen geneest een hernia uit zichzelf. Een hernia kan zowel met als zonder operatie behandeld worden. Bij ongeveer 10-20% van de hernia’s dient er een operatie plaats te vinden.

Behandeling met operatie

Als je een herniaoperatie hebt ondergaan, is het belangrijk dat je rustig aan doet. Met fysiotherapie kun je rustig herstellen van de operatie. Onder begeleiding van de fysiotherapeut oefen je allerlei bewegingen die je in het dagelijkse leven tegenkomt. Denk bijvoorbeeld aan in en uit bed komen, opstaan, zitten en traplopen. Op basis van hoe je de oefeningen uitvoert, geeft de fysiotherapeut advies.

Behandeling zonder operatie

Bij een behandeling zonder operatie wordt er gefocust op het versterken van de rug. Door middel van fysiotherapie voer je gerichte oefeningen uit onder begeleiding van een therapeut. Deze oefeningen versterken de spieren die belangrijk zijn om de lage rug te beschermen en te ondersteunen.

Als er sprake is van een bewegingsstoornis in de wervelgewrichten kan er ook manuele therapie worden toegepast. De manueel therapeut past in dit geval gerichte technieken toe om het normale bewegen van de gewrichten te herstellen. Manuele therapie in combinatie met fysiotherapie bespoedigt het herstel van je rughernia.

Tenslotte geeft de therapeut je veel advies over de klachten en meerdere oefeningen die je thuis kunt uitvoeren om herhalingen te voorkomen.

Richard Smith Fysiotherapie

Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben wij ervaring met hernia patiënten die wel een operatie hebben gehad en met hernia patiënten die geen operatie hebben gehad. Heb jij last van een hernia en wil je behandeld worden? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.