De behandeling van artrose

Artrose is de meest voorkomende vorm van reuma in Nederland. Het is een ziekte die niet genezen kan worden en waarvan de klachten in de loop van de tijd kunnen verergeren. Toch kan artrose wel behandeld worden, zodat je met zo min mogelijk klachten door het leven gaat.

Artrose

Artrose is een aandoening in het kraakbeen in de gewrichten. Deze aandoening kan aangeboren zijn of later ontstaan. Mensen met artrose kunnen veel klachten hebben, zoals pijn en stijfheid. Artrose komt veel voor in de kniegewrichten (gonartrose), de heupgewrichten (coxartrose), de handen, de schouders en de nek. Er is sprake van poly-artrose als het in meerdere gewrichten voorkomt en van mono-articulaire artrose als het in één gewricht voorkomt.

Artrose zorgt ervoor dat de kwaliteit van het kraakbeen verslechterd en soms helemaal verdwijnt. Daarbij neemt de hoeveelheid synoviale vloeistof in het gewricht af. Hierdoor kunnen de botten over elkaar schuren. Dit zorgt voor pijn in de gewrichten.

Veel voorkomende symptomen van artrose zijn:

• Pijn tijdens bewegen;
• Stijfheid;
• Krakend geluid en gevoel;
• Bewegingsbeperking;
• Standsverandering;
• Vochtophoping in het gewricht.

Behandelmethoden voor artrose

Artrose is een chronische aandoening en kan dus niet genezen worden. Door gebruik te maken van de juiste behandelmethoden kan je er wel voor zorgen dat je met minder klachten door het leven gaat. Voor het behandelen kan je naar een fysiotherapeut gaan. Deze kan je op verschillende manieren behandelen.

Fysiotherapie

Door middel van beweegoefeningen helpt een fysiotherapeut je om je gewrichten soepel te houden. De fysiotherapeut kijk hierbij ook naar je houding en geeft je tips om met de pijn en klachten om te gaan.

De behandeling kan ook bestaan uit mobilisatie en massages om de spieren los te maken. De fysiotherapeut geeft je ook tips om zo min mogelijk klachten te ervaren in het dagelijkse leven. Daarbij krijg je ook advies over mogelijke hulpmiddelen die je kunt gebruiken in de keuken, badkamer en slaapkamer.

Oefentherapie

Een andere behandelmethoden is oefentherapie. Bij oefentherapie wordt er voornamelijk gefocust op het uitvoeren van oefeningen die de pijn en klachten kunnen doen verminderen. Een groot voordeel van oefentherapie is dat je je bewuster wordt van alledaagse bewegingen en klachten flink teruggedrongen kunnen worden door verbetering van je bewegingsmogelijkheden.

Behandeling voor artrose bij Richard Smith Fysiotherapie

Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met patiënten met artrose. De fysiotherapeut kijkt samen met jou naar de beste behandeling voor jouw klachten. Of dit nu fysiotherapie of oefentherapie is maakt ons niets uit.

Wil je meer informatie over de behandelingen? Neem dan contact met ons op of maak direct een afspraak.