De behandeling van hielspoor

Hielspoor is de meest voorkomende pijnklacht aan de hiel. Meer dan 10% van de bevolking heeft weleens last gehad van deze aandoening. Over het algemeen hebben vrouwen er vaker last van dan mannen. Hielspoor is gelukkig goed te behandelen en kan binnen enkele weken tot maanden verholpen worden.

Wat is hielspoor?

Bij hielspoor, ook wel peesplaatontsteking genoemd, is er sprake van een verkalking van de peesplaat aan het hielbeen. Deze verkalking kan een ontsteking onder de hiel veroorzaken. De peesplaat heeft een belangrijke functie, namelijk het afwikkelen en stabiliseren van de voet tijdens het lopen.

Oorzaken

Hielspoor kan op verschillende manieren veroorzaakt worden. In de meeste gevallen ligt de oorzaak bij overbelasting of stress aan de hiel of de aanhechtingen. Er zijn ook andere oorzaken mogelijk, zoals:

• Sporten (overbelasting);
• Hardlopen op een harde ondergrond;
• Een voetafwijking, bijvoorbeeld platvoeten of holle voeten;
Slechte schoenen, bijvoorbeeld met weinig demping of een slecht voetbed;
Een beroep waarbij je veel staat;
Overgewicht.

Bij hielspoor kun je last hebben van de volgende symptomen:

• Pijn onder de hiel bij staan of lopen;
• Pijn bij opstaan uit bed, opstartpijn;
Pijn na langdurig zitten;
Kalkvorming in de peesplaat;
Een stijf gevoel in de peesplaat onder de voet;
• Hielpijn tijdens het autorijden.

Wat kun je zelf tegen hielspoor doen?

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om hielspoor te voorkomen, namelijk:

• Laat je voeten voldoende rusten;
• Voorkom overgewicht;
Verminder activiteiten die je klachten verergeren;
Maak je spieren sterker door oefeningen uit te voeren;
Zorg bijvoorbeeld met steunzolen voor de juiste ondersteuning voor je hiel.

Hoe wordt hielspoor behandeld?

Bij Richard Smith Fysiotherapie gebruiken wij echografie om hielspoor te diagnosticeren. Vervolgens kan de behandeling bestaan uit fysiotherapie of EPTE-therapie.

Echografie

Echografie wordt vaak gebruikt bij onderzoek naar de oorzaak van pijnklachten van bijvoorbeeld pezen, spieren of gewrichtsbanden. Deze techniek wordt als aanvullend onderzoek gebruikt naast het reguliere onderzoek.

De fysiotherapeut beweegt met een echokop met gel erop over je hiel en je voet. Je kunt het onderzochte gebied in het zwart/wit zien op een scherm. Bij echografie worden er ultrageluidsgolven gebruikt. Deze geluidsgolven hebben zo een hoge frequentie dat het niet te horen is. Doordat de geluidsgolven zachte en harde structuren van het lichaam reflecteren is het zichtbaar op het scherm.

Echografie zorgt ervoor dat het behandelplan nog specifieker gemaakt kan worden, zodat jij sneller van je klachten af bent.

Fysiotherapie

Fysiotherapie is een veel voorkomende behandelmethode bij pijnklachten, en dus ook bij hielspoor. De fysiotherapie behandelingen voor hielspoor bestaan bij Richard Smith Fysiotherapie uit twee onderdelen: massage en oefeningen.

De fysiotherapeut masseert de hiel en de voet om alles los te maken. Als alles los gemaakt is, voer je onder begeleiding van de therapeut bepaalde oefeningen uit. Deze oefeningen zijn erop gericht om de spieren in de voet te ontspannen en te versterken, zodat jouw klachten verminderen.

EPTE-therapie

EPTE-therapie is een behandelmethode die vaak wordt toegepast bij langdurige en moeilijk herstellende peesklachten, zoals hielspoor. Bij EPTE-therapie worden de klachten met een EPTE-naald behandeld.

Door middel van echografie wordt de exacte locatie bepaald waar de EPTE-naald ingebracht moet worden. Vervolgens wordt de huid gedesinfecteerd en wordt, onder echogeleiding, de juiste locatie aangeprikt. Gedurende één tot twee minuten wordt er een elektrische stroom toegepast. Deze stroom is de stimulerende prikkel voor de pees om de ontsteking tot rust te laten komen en weer een natuurlijk herstel in te zetten.

Richard Smith Fysiotherapie

Heb je last van hielspoor of wil je meer weten over de behandeling ervan? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.