Bovenbeenklachten

Bovenbeenklachten

 

Bovenbeenklachten kunnen erg vervelend zijn. De spieren in het bovenbeen zijn sterk en worden veel gebruikt, waardoor deze veel belasting te verduren krijgen. De bovenbeenspieren behoren immers tot de grootste spieren in het menselijk lichaam, dus bovenbeenklachten kunnen grote gevolgen hebben. Bovenbeenklachten zijn divers en komen vaak voort vanuit een probleem in de aangrenzende gewrichten, zoals de heup en de knie. Bovenbeenklachten kunnen acuut ontstaan door een breuk of spierscheur, maar deze kan ook geleidelijk ontstaan door overbelasting. 

Bovenbeenklachten kunnen divers zijn. Zo heb je bijvoorbeeld acute en geleidelijke bovenbeenklachten. Acute bovenbeenklachten ontstaan plotseling en geven een reactie die goed te herkennen is; roodheid, zwelling of moeite en pijn met bewegen. Denk bijvoorbeeld aan een verrekking of een spierscheurtje. Geleidelijke bovenbeenklachten komen langzaam opzetten. Deze klachten zijn vaak moeilijk te lokaliseren en de pijn is moeilijk te benoemen.

 

Acute bovenbeenklachten:

• Spierkneuzing: ontstaat meestal door een botsing, waardoor de spier pijnlijk en stijf aanvoelt;
• Spierverrekking: ontstaat meestal door een sprint of een trappende beweging;
• Spierscheur: ontstaat meestal in een sprint of bij het afzetten.

 

Geleidelijke bovenbeenklachten:

• Spierpijn: ontstaat meestal door overbelasting van de spier;
• Verkalking: kan ontstaan na een spierkneuzing wanneer wanneer de bloeding wordt omgezet in kalk;
• Peesontsteking: irritatie aan de pees die ontstaat door overbelasting;
• Heup impingement: een inklemming tussen de heup in tussen de heupkop en de heupkom.

 

Er zijn verschillende oorzaken waardoor bovenbeenklachten kunnen ontstaan. De meeste klachten ontstaan door:

• Vermoeidheid;
• Overbelasting van de spier;
• Vochtgebrek in de spier;
• Een te hoge inspanning;
• Een verkeerde beweging;
• Een te zwakke spier;
• Stijfheid in de spier;
• Disbalans van de spieren.

 

Tips om bovenbeenklachten te voorkomen:

1. Geef uw spieren voldoende rust;
2. Zorg voor voldoende vochtinname;
3. Leef gezond en voorkom overgewicht;
4. Denk aan voldoende eiwitinname;
5. Doe oefeningen om de spieren sterk en soepel te houden;
6. Laat u regelmatig behandelen door een fysiotherapeut.

 

Wat kunnen wij voor het herstel van uw bovenbeenklachten betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met bovenbeenklachten. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van uw bovenbeenklachten. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk te herstellen van uw bovenbeenklachten. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie en het losmaken van de spieren in en rondom het bovenbeen.

Heeft u last gehad van bovenbeenklachten? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.