Burn-out

Burn-out

Van de beroepsbevolking in Nederland ervaart jaarlijks 16% burn-out klachten of symptomen van een burn-out. Vooral bij vrouwen en jonge professionals neemt het aantal klachten aanzienlijk toe. Bij een burn-out ben je extreem vermoeid en opgebrand. Lichamelijk en geestelijk voel je je totaal uitgeput. Het is het gevolg van langdurige stressklachten die steeds meer toenemen en waaraan je te weinig aandacht hebt besteed.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Symptomen burn-out

De meeste mensen die tegen een burn-out aanlopen krijgen last van stemmingswisselingen. Hierdoor kun je snel geïrriteerd raken en lukt het steeds minder goed om je emoties onder controle te houden. Meer symptomen zijn:

• Geen plezier in dagelijkse dingen;
• Geen energie om dingen te ondernemen;
• Besluiteloosheid;
• Geestelijke en lichamelijke vermoeidheid;
• Een gevangen of opgesloten gevoel;
• Angstig zijn;
• Moeite met het uiten van gevoelens.

Lichamelijke klachten burn-out

Je kunt ook last hebben van lichamelijke klachten, zoals:

Hoofdpijn;
Duizeligheid;
• Een pijnlijk gevoel op de borst;
• Hartkloppingen;
• Buikpijn of een opgeblazen gevoel;
• Last van de spijsvertering. 

Oorzaken burn-out 

Deze aandoening kan verschillende oorzaken hebben:

• Spanning op het werk of thuis;
• Onduidelijkheid over de toekomst;
• Te weinig lichaamsbeweging;
• Oververmoeidheid;
• Te hoge werkdruk;
• Geen nee kunnen zeggen;
• Perfectionisme;
• Alles onder controle willen hebben;
• Door blijven werken terwijl het lichaam rust nodig heeft;
• Moeite met planning en structuur.

Tips om een burn-out te voorkomen:

1. Geef je grenzen aan;
2. Zorg voor voldoende beweging;
3. Praat over je problemen;
4. Neem een time-out;
5. Leef en eet gezond;
6. Durf uit je comfort zone te stappen;
7. Geniet van de kleine dingen in het leven;
8. Wacht niet te lang met hulp zoeken;
9. Werk aan je sociale leven.

De behandeling

De behandeling kan erg lang duren. Het is ook erg belangrijk dat deze behandeling onder deskundige begeleiding plaatsvindt. Het gaat namelijk niet alleen om het herstellen, maar ook om anders leren denken en anders leren handelen. Je overtuigingen, coping stijl en het bijbehorende gedrag dienen te veranderen. Als dit niet gebeurt is de kans op een volgende burn-out groot.  

Wat kunnen wij voor het herstel van jouw burn-out betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met burn-out klachten. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van je lichamelijke klachten die je kunt overhouden. Wij geven je uitleg over het beloop van de klachten, en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Samen met jou stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk te herstellen van je klachten. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie, oefentherapie en het losmaken van de spieren in het lichaam.

Heb je last gehad van een burn-out? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat je zonder klachten door het leven gaat.

Veelgestelde vragen over een burn-out

Mensen met een burn-out hebben last van de volgende klachten:

Geen plezier meer in dagelijkse dingen;
Geen energie om dingen te ondernemen;
Besluiteloosheid;
Geestelijke en lichamelijke vermoeidheid;
Een gevangen of opgesloten gevoel;
Angstig zijn;
Moeite met het uiten van gevoelens.

Er zijn verschillende dingen die je kunt doen:

Geef je grenzen aan;
Blijf voldoende in beweging;
Praat over je problemen;
Neem een time-out;
Eet en leef gezond;
Durf uit je comfort zone te stappen;
Geniet van de kleine dingen in het leven;
Wacht niet te lang met hulp zoeken;
Werk aan je sociale leven.

Bij een burn-out raakt je hormoonhuishouding uit balans. Hierdoor worden je lichaam en geest letterlijk stilgezet. Dit uit zich bij iedereen op een andere manier. Je bent op, zelfs opstaan kan al te veel moeite kosten.

Het herstel kan erg lang duren. Het is ook erg belangrijk dat dit herstel onder deskundige begeleiding plaatsvindt. Het gaat namelijk niet alleen om het herstellen, maar ook om anders leren denken en anders leren handelen.

De meeste mensen herstellen volledig.

Ongeveer een kwart van de mensen die het hebben gehad, krijgen er later nog een keer mee te maken.