Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een naar verhouding zeer zeldzame, maar zeer hevige vorm van hoofdpijn, die in aanvallen voorkomt. Ongeveer 1 op de 1000 inwoners heeft last van clusterhoofdpijn. Clusterhoofdpijn treedt in de meeste gevallen op bij mensen tussen de 20 en 40 jaar oud. De pijn bevindt zich aan één kant van het hoofd, meestal rond het oog. Clusterhoofdpijn komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen. Ook bestaan er verschillende vormen van clusterhoofdpijn, zoals episodische clusterhoofdpijn en chronische clusterhoofdpijn.

Episodische clusterhoofdpijn

Bij episodische clusterhoofdpijn worden periodes van weken tot maanden waarin de aanvallen optreden, afgewisseld met periodes zonder pijn. Deze pijnvrije periodes kunnen maanden tot jaren duren, waarna de pijn uit het niets weer kan terugkeren.

Chronische clusterhoofdpijn

Chronische clusterhoofdpijn komt gelukkig minder vaak voor dan episodische clusterhoofdpijn. De chronische clusterhoofdpijn kent geen pijnvrije periodes en is dus continu aanwezig.

Hoe kan clusterhoofdpijn worden veroorzaakt?

Hoewel er uitgebreid onderzoek wordt gedaan naar clusterhoofdpijn, is er nog geen duidelijke oorzaak bekend. Er zijn echter wel een aantal verschillende factoren die voor een aanval van clusterhoofdpijn kunnen zorgen, zoals alcohol, medicijnen, een hormoonstoornis, kou, te weinig zuurstof, bepaalde smaakversterkers en een onrustig slaappatroon. Ook kunnen blokkades in het wervelkolom, zoals afgeknelde zenuwen leiden tot clusterhoofdpijn.

Wat zijn de symptomen van clusterhoofdpijn?

• Plaatselijke hoofdpijn in een hevige vorm;
• Een onrustig gevoel;
• Veel zweten in uw gezicht of op uw voorhoofd;
• Vermoeidheid als gevolg van heftige hoofdpijn;
• Een gezwollen ooglid (aan de kant van de hoofdpijn);
• Een tranend oog (aan de kant van de hoofdpijn);
• Een rood oog (aan de kant van de hoofdpijn);
• Een verminderde nachtrust.

Hoe kun je clusterhoofdpijn voorkomen?

Clusterhoofdpijn is onvoorspelbaar en dus moeilijk te voorkomen. Wel kunt u een clusteraanval tegenhouden door meteen hulp in te schakelen wanneer u een van bovenstaande voortekenen op voelt komen. Als u een van deze voortekenen herkent, kunnen bepaalde medicijnen een heftige clusterhoofdpijnaanval mogelijk voorkomen

Verder kunt u de volgende prikkels beter vermijden wanneer u vaker last heeft van clusterhoofdpijn: vliegreizen, bergvakanties, alcohol, kou of zware medicatie.

Wat zijn de gevolgen van clusterhoofdpijn?

De gevolgen van clusterhoofdpijn kunnen voor patiënten zeer ernstig zijn, zeker wanneer de klachten chronisch zijn. De pijn kan het werk en het sociale leven van patiënten behoorlijk beïnvloeden.

• Extreme vermoeidheid;
• Weinig zin om dingen te ondernemen;
• Een vervelende zeurende pijn;
• Zeer gespannen spieren.

Wat kunnen wij voor het herstel van uw clusterhoofdpijn betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met clusterhoofdpijn klachten. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van uw lichamelijke klachten die u kunt overhouden na een clusterhoofdpijn aanval. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk te herstellen van de klachten als gevolg van uw clusterhoofdpijn. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie, oefentherapie en het losmaken van de spieren in het lichaam.

Heeft u last gehad van clusterhoofdpijn? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.