Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een naar verhouding zeer zeldzame, maar zeer hevige vorm van hoofdpijn, die in aanvallen voorkomt. Ongeveer 1 op de 1000 inwoners heeft hier last van. Deze vorm van hoofdpijn treedt in de meeste gevallen op bij mensen tussen de 20 en 40 jaar oud. De pijn bevindt zich aan één kant van het hoofd, meestal rond het oog. Het komt meer voor bij mannen dan bij vrouwen. Ook bestaan er verschillende vormen van clusterhoofdpijn, zoals episodische clusterhoofdpijn en chronische clusterhoofdpijn.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Soorten clusterhoofdpijn

Episodische clusterhoofdpijn

Bij deze vorm zijn er periodes van weken tot maanden waarin de aanvallen optreden, afgewisseld met periodes zonder pijn. Deze pijnvrije periodes kunnen maanden tot jaren duren, waarna de pijn uit het niets weer kan terugkeren.

Chronische clusterhoofdpijn

Deze vorm komt gelukkig minder vaak voor dan episodische clusterhoofdpijn. Deze vorm kent geen pijnvrije periodes en is dus continu aanwezig.

Oorzaak clusterhoofdpijn

Hoewel er uitgebreid onderzoek wordt gedaan naar deze vorm van hoofdpijn, is er nog geen duidelijke oorzaak bekend. Er zijn echter wel een aantal verschillende factoren die voor een aanval kunnen zorgen, zoals alcohol, medicijnen, een hormoonstoornis, kou, te weinig zuurstof, bepaalde smaakversterkers en een onrustig slaappatroon. Ook kunnen blokkades in het wervelkolom, zoals afgeknelde zenuwen, leiden tot deze aandoening.

Symptomen clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is te herkennen aan de volgende kenmerken:

• Plaatselijke hoofdpijn in een hevige vorm;
• Een onrustig gevoel;
• Veel zweten in je gezicht of op je voorhoofd;
• Vermoeidheid als gevolg van heftige hoofdpijn;
• Een gezwollen ooglid (aan de kant van de hoofdpijn);
• Een tranend oog (aan de kant van de hoofdpijn);
• Een rood oog (aan de kant van de hoofdpijn);
• Een verminderde nachtrust.

De diagnose

De diagnose clusterhoofdpijn wordt over het algemeen gesteld op basis van de symptomen die met deze vorm van hoofdpijn gepaard gaan.

Clusterhoofdpijn voorkomen

De aandoening is onvoorspelbaar en dus moeilijk te voorkomen. Wel kan je een aanval tegenhouden door meteen hulp in te schakelen wanneer je een van bovenstaande voortekenen op voelt komen. Als je een van deze voortekenen herkent, kunnen bepaalde medicijnen een heftige aanval mogelijk voorkomen

Verder kan je de volgende prikkels beter vermijden wanneer je vaker last heeft van deze vorm van hoofdpijn: vliegreizen, bergvakanties, alcohol, kou of zware medicatie.

Gevolgen van clusterhoofdpijn

De gevolgen van deze aandoening kunnen voor patiënten zeer ernstig zijn, zeker wanneer de klachten chronisch zijn. De pijn kan het werk en het sociale leven van patiënten behoorlijk beïnvloeden.

• Extreme vermoeidheid;
• Weinig zin om dingen te ondernemen;
• Een vervelende zeurende pijn;
• Zeer gespannen spieren.

Wat kunnen wij voor het herstel van jouw clusterhoofdpijn betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met clusterhoofdpijn klachten. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van je lichamelijke klachten die je kunt overhouden na een aanval. Wij geven je uitleg over het beloop van de klachten, en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Samen met jou stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk te herstellen van de klachten als gevolg van je clusterhoofdpijn. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie, oefentherapie en het losmaken van de spieren in het lichaam.

Heb je last gehad van clusterhoofdpijn? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat je zonder klachten door het leven gaat.

Maak direct een afspraak bij Richard Smith Fysiotherapie