Wat is COPD?

COPD is een ongeneeslijke longziekte waarbij de longen zijn beschadigd. Doordat de longen beschadigd zijn gaat ademen moeizaam en heeft u minder energie. De normale dingen in het dagelijks leven, zoals traplopen of boodschappen doen kunnen dan lastig zijn.

In Nederland hebben ruim 600.000 mensen last van COPD. COPD komt meestal voor op oudere leeftijd, maar kan ook erfelijk zijn. Van alle ziektes die de hoogste sterfte veroorzaken staat COPD op de 6e plek. De afkorting COPD staat voor ‘Chronic Obstructive Pulmonary Disease’. Vertaald naar het Nederlands staat COPD voor ‘Chronische Obstructieve Long Ziekte’. COPD is eigenlijk een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Bij chronische bronchitis zijn uw bronchiën telkens ontstoken, waardoor het lichaam meer slijm aanmaakt en ademhalen moeilijker wordt. Bij een longemfyseem gaan er langzaam longblaasjes verloren, waardoor er te weinig zuurstof in het bloed terecht komt. Hierdoor kunt u het erg benauwd krijgen.

Oorzaken voor COPD zijn:

• Roken;
• Inademen van (chemische) schadelijke stoffen;
• Luchtvervuiling;
• Anderen longziektes, zoals astma of een longontsteking;
• Erfelijke ziektes.

Bij COPD kunt u last hebben van de volgende symptomen:

• Kortademigheid;
• Hoesten;
• Een piepende of krakende ademhaling;
• Ophoesten van slijm;
• Benauwdheid;
• Vermoeidheid.

Tips om COPD te voorkomen:

1. Stoppen met roken;
2. Leef en eet gezond;
3. Voorkom overgewicht;
4. Zorg voor een goede luchtkwaliteit in uw leefomgeving;
5. Pas op met het inademen van schadelijke stoffen;
6. Gebruik trouw uw medicijnen;
7. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

Wat kunnen wij voor het herstel van uw COPD betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij vaak te maken gehad met patiënten die last hebben van COPD. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van uw lichamelijke klachten die u kunt overhouden als gevolg van COPD. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om de klachten zo veel mogelijk te remmen. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit het optimaliseren van de fysieke activiteit en het bevorderen van de fysieke capaciteit. Ook kunnen oefentherapie en het losmaken van de spieren in het lichaam onderdeel uitmaken van het behandeltraject.

Heeft u last gehad van COPD? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u met zo min mogelijk klachten door het leven gaat.