Corona (Covid-19)

Corona wordt ook wel Covid-19 genoemd. Het is een aandoening die veroorzaakt wordt door het corona-virus SARS-CoV-2. Bij deze aandoening kunnen luchtwegklachten en koorts voorkomen. In ernstige gevallen kunnen ook ademhalingsproblemen opspelen.

De aandoening is erg besmettelijk. Het wordt verspreid door hoesten en niezen en via druppeltjes komt het zo in de lucht. Als andere mensen deze druppeltjes inademen of op een andere manier in de mond, neus of ogen krijgen, kunnen zij besmet raken.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Symptomen corona

De meest voorkomende klachten zijn:

• Verkoudheidsklachten (niezen, neusverkoudheid, keelpijn, loopneus);
• Hoesten;
• Benauwdheid;
• Koorts of verhoging;
• Het plotseling verliezen van smaak en/of reuk.

Er zijn ook minder voorkomende klachten, zoals:

• Vermoeidheid;
• Pijnklachten;
• Oogpijn;
• Spierpijn;
• Duizeligheid;
• Prikkelbaarheid of verwardheid;
• Buikpijn;
• Afvallen of verlies van eetlust;
• Diarree;
• Overgeven en misselijkheid;
• Oogontsteking;
• Verschillende huidafwijkingen;
• Je niet lekker voelen.

De behandeling

Heb je last van Covid-19 klachten? Dan is het belangrijk dat je je laat testen om erachter te komen of je besmet bent met het virus. Indien dit het geval is, moet je 10 dagen in quarantaine.

Het komt vaak voor dat mensen na deze dagen nog steeds last hebben van klachten. Dit wordt ook wel ‘Long COVID’ of ‘PASC (Post-Acute Sequelae of SARS-Cov-2 Infection) genoemd. Deze klachten kunnen tot enkele weken of meerdere maanden aanhouden.

Voor de behandeling van mensen met Long COVID is fysiotherapie een goede oplossing. De fysiotherapeut kijkt samen met jou naar de klachten die je ervaart. Vervolgens stellen jullie samen een plan op om zo snel mogelijk van de klachten af te komen.

Voordelen fysiotherapie na corona

Afhankelijk van de klachten die je ervaart, zijn er verschillende voordelen van fysiotherapie na besmet te zijn geweest met het virus:

• Je conditie verbetert;
• Je krijgt meer energie;
• Je spieren en botten worden sterker;
• De dagelijkse bezigheden worden makkelijker;
• Je lichaam is meer ontspannen en je slaapt beter;
• Je herstelt sneller van griep of verkoudheid.

Wat kunnen wij voor jouw corona klachten betekenen?

Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met patiënten met longklachten, zoals die van Covid-19. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van de lichamelijke klachten die je kunt overhouden na Covid-19. Je krijg uitleg over het beloop van de klachten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. De fysiotherapeut stelt samen met jou een plan op om zo snel mogelijk van je klachten af te komen. De behandeling kan naast het geven van advies ook bestaan uit het optimaliseren van fysieke activiteit en het bevorderen van de fysieke capaciteit. Oefentherapie en het losmaken van de spieren kunnen ook onderdeel uitmaken van het behandeltraject.

Heb je Covid-19 gehad en heb je nog steeds last van de klachten? Neem dan contact met ons op of maak direct een afspraak. Samen kunnen wij ervoor zorgen dat je zonder klachten door het leven gaat.

Veelgestelde vragen over corona

De meest voorkomende klachten van de aandoening zijn:

• Verkoudheidsklachten (niezen, neusverkoudheid, keelpijn, loopneus);
• Hoesten;
• Benauwdheid;
• Koorts of verhoging;
• Het plotseling verliezen van smaak en/of reuk.

Binnen 10 dagen na het laatste contact. Dit blijkt uit bron- en contactonderzoek.

Er zijn een aantal mensen die na de besmetting met het corona-virus langdurige klachten overhouden. Dit is Long COVID. Deze klachten kunnen tot enkele weken of soms meerdere maanden na de besmetting aanhouden.

Als je zelf nog geen klachten hebt, betekent het niet dat je nog niet besmet bent met het virus. Je krijgt de klachten namelijk binnen 10 dagen nadat je besmet bent. Je kunt anderen dus al besmetten zonder dat je zelf klachten hebt.