EPTE therapie

Wat is EPTE therapie?

EPTE therapie (Echogeleide PercuTane Electrolyse) is een nieuwe behandelmethode voor langdurige of moeilijk herstellende peesklachten. Denk bijvoorbeeld aan achillespeesklachten, hielspoor of een tenniselleboog. Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat EPTE therapie goede effecten heeft voor dit type peesklachten. Naast het behandeltraject is het met EPTE therapie van belang dat er geoefend wordt aan de hand van een oefenprogramma.

Om een goed beeld te krijgen van de klachten wordt er met behulp van echografie een beoordeling gemaakt van de ernst van de klachten. Vervolgens wordt met de echo de exacte locatie bepaald waar de EPTE-naald moet worden ingebracht. De huid wordt gedesinfecteerd en onder echogeleiding wordt de juiste locatie aangeprikt. Hierna zal er gedurende een tot twee minuten een lichte elektrische stroom worden toegepast. Deze stroom is de stimulerende prikkel voor de pees om de ontsteking tot rust te laten komen en weer een natuurlijk herstel in te zetten.

Voor welke aandoeningen is EPTE therapie effectief?

• Hielspoor (fasciitis plantaris);
• Achilespeesklachten (achillespees tendinopathie);
• Tenniselleboog (epicondylitus lateralis);
• Schouderklachten (subscapularis tendinopathie);
• Kniepeesklachten (jumpersknee).

Voordelen EPTE therapie:

• Geen schade of negatieve bijwerkingen zoals bij injecties;
• Kortdurende behandeling van 1-2 minuten per sessie;
• Weinig behandelingen nodig;
• De behandeling is nagenoeg pijnvrij;
• Herstelreactie geeft soms 1-2 dagen een beurs gevoel;
• EPTE-behandeling valt onder uw aanvullende verzekering voor fysiotherapie.

Wat kan EPTE therapie voor uw klachten betekenen?

Binnen Richard Smith fysiotherapie hebben wij veel ervaring met EPTE therapie. Een combinatie van EPTE therapie en een specifiek oefenprogramma bevordert het herstel van uw klachten. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de klachten af te komen. Een EPTE-behandeltraject van 5 tot 10 behandelingen is het meest effectief. Je zult een duidelijke pijnvermindering ervaren en zelfs een volledig pijnvrij herstel is haalbaar.

Wilt u meer weten over EPTE therapie? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.