Etalagebenen

Etalagebenen, ook wel perifeer arterieel vaatlijden of PAV genoemd is een vaatziekte waarbij de slagaderen in uw been zijn vernauwd. Deze vernauwing kan een hevige pijn, kramp of een doof gevoel in uw been veroorzaken. Etalagebenen is een veel voorkomende aandoening waaraan wereldwijd miljoenen mensen lijden. In Nederland wordt dit aantal geschat op ongeveer 400.000 mensen.

Mogelijke symptomen van etalagebenen zijn onder andere:

• Pijn of een vermoeid gevoel in de benen;
• Brandend of tintelend gevoel in de benen;
• Pijn in de voeten in rust;
• Rode, blauwe of bleke verkleuring van de huid;
• Temperatuurverhoging van de huid;
• Pijn in de bilstreek;
• Zweren of wondjes op de huid van benen en voeten;
• Haaruitval op de voeten of tenen.

Oorzaken etalagebenen

Etalagebenen worden veroorzaakt door een ophoping van vette, wasachtige afzettingen in de slagaders, ook wel plaque genoemd. Een andere naam hiervoor is atherosclerose of slagaderverkalking. Overige oorzaken voor etalagebenen zijn:

• Suikerziekte (diabetes);
• Een hoge bloeddruk;
• Roken;
• Overmatig alcoholgebruik;
• Overgewicht;
• Te weinig lichaamsbeweging;
• Een verhoogd cholesterolgehalte;
• Ouderdom;
• Aanleg.

Risicofactoren etalagebenen

Wereldwijd lopen miljoenen mensen het risico op etalagebenen. In veel gevallen is de diagnose nooit gesteld of is de ziekte nooit behandeld. Naarmate u ouder wordt, kunnen aandoeningen of gewoontes leiden tot het ontwikkelen van etalagebenen. Hoe meer risicofactoren, hoe groter de kans op etalagebenen. Risicofactoren voor etalagebenen zijn onder andere:

• Roken;
• Diabetes (suikerziekte);
• Leeftijd van 50+ jaar;
• Een hoge bloeddruk;
• Een te hoog cholesterolgehalte in uw bloed;
• Erfelijke hart- of vaatziekten;
• Overgewicht;
• Te weinig lichaamsbeweging;
• Stress.

Wat kunnen wij voor uw etalagebenen betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met etalagebenen. Een combinatie van fysiotherapie en looptherapie bevordert het herstel van uw etalagebenen. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van uw etalagebenen af te komen.

Heeft u last van etalagebenen? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u met zo min mogelijk klachten door het leven gaat.