Frozen Shoulder

Wat is een Frozen Shoulder?

Een Frozen Shoulder begint met pijn in de schouder, welke steeds erger wordt en kan uitstralen naar de bovenarm. Een Frozen Shoulder wordt meestal veroorzaakt door een ontsteking aan de binnenkant van het gewrichtskapsel. Enkele weken tot maanden kan de schouder steeds minder goed bewegen, doordat het gewrichtskapsel verstijft. De schouder raakt dus als het ware ‘bevroren’.

Klachten van een Frozen Shoulder

De klachten bij een Frozen Shoulder ontwikkelen zich meestal tussen het 40e en 60e levensjaar. De totale duur kan oplopen van 18 tot 63 maanden. Bij een Frozen Shoulder ontstaan de klachten geleidelijk en deze worden verdeeld in 3 fases, zoals hieronder genoemd:

• De bevriezende/verstijvende fase: deze fase kan van enkele weken tot een jaar duren. De pijn wordt langzaam erger, kan uitstralen naar de bovenarm of onderarm en wordt steeds stijver;
• De bevroren fase: deze fase duurt ongeveer 4 tot 12 maanden. De pijn neemt langzaam af, maar de stijfheid blijft aanwezig;
• De ontdooiende fase: deze fase duurt 12 tot 24 maanden. De pijn zal langzaam verdwijnen en de bewegingsvrijheid zal langzaam terugkeren tot normaal niveau.

Oorzaken Frozen Shoulder

Wat de echte oorzaak is van een Frozen Shoulder is nog onduidelijk. Wel zijn er factoren die de kans op een Frozen Shoulder verhogen, zoals hieronder aangegeven:

• Een ongeval of een operatie;
• Langdurige rust van de schouder (immobilisatie);
• Overbelasting;
• Diabetes (suikerziekte);
• Hart- en longaandoeningen;
• Een beroerte;
• Ziekte van Parkinson.

Frozen Shoulder klachten worden onderscheiden in twee vormen: een primair Frozen Shoulder of een secundair Frozen Shoulder. Bij een primair Frozen Shoulder treden de klachten spontaan op, zonder duidelijke oorzaak. Bij een secundair Frozen Shoulder is het onderliggende probleem wel aan te tonen. De meest voorkomende klachten zijn:

• Een verspreide pijn bij rust;
• Een hevige pijn bij (snel) bewegen;
• Pijn die uitstraalt naar de bovenarm of onderarm;
• Grote bewegingsbeperkingen.

Tips om Frozen Shoulder klachten te voorkomen:

1. Voorkom onnodige (snelle) bewegingen met uw arm;
2. Blijf niet te lang in dezelfde houding zitten, zoals achter de computer;
3. Doe oefeningen om uw schouder soepel en sterk te maken;
4. Laat u behandelen door een fysiotherapeut;
5. Vermijd activiteiten die de pijn verergeren;
6. Vermijd het tillen van zware voorwerpen;
7. Til geen voorwerpen boven schouderhoogte;
8. Voorkom dat uw andere arm overbelast wordt;
9. Zorg dat u zelf niet te veel achter het stuur zit als u last heeft van uw schouder.

Wat kunnen wij voor uw Frozen Shoulder klachten betekenen?

Binnen Richard Smith fysiotherapie hebben wij veel ervaring met Frozen Shoulder klachten. Een combinatie van fysiotherapie en eventuele manuele therapie bevordert het herstel van uw schouder. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de Frozen Shoulder af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten rondom de schouder.

Heeft u last van een Frozen Shoulder? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.