Golfarm

Wat is een golfarm?

Een golfarm, ook wel golfersarm of golferselleboog genoemd is een blessure die ontstaat als gevolg van een verhoogde spanning in de onderarmspieren, meestal door een zwaaiende beweging.

Hoe ontstaat een golfarm?

Een golfarm ontstaat niet uit het niets, maar ontwikkelt zich meestal geleidelijk van enkele weken tot maanden. Vaak is herhaaldelijke grote belasting de oorzaak van een golfarm, zoals sporten of werken. Denk bijvoorbeeld aan golfen of voorwerpen die de hele dag vastgehouden moeten worden. Wanneer u deze bewegingen te veel herhaalt kunnen er kleine scheurtjes ontstaan in de pezen waarmee de spieren vastzitten aan de elleboog, met een golfarm als gevolg.

Er zijn verschillende klachten die je kunt ervaren bij een golfarm, zoals:

• Een stekende pijn aan de binnenkant van de elleboog;
• Een uitstralende pijn naar de onderarm;
• Pijn wanneer u uw hand dichtknijpt;
• Pijn bij onderhands tillen;
• Pijn wanneer u uw pols naar voren buigt of uw onderarm naar binnen draait;
• Pijn wanneer u drukt op de binnenste elleboogknobbel.

Wat kunt u doen bij een golfarm?

Er is niets bekend wat de genezing van een golfarm kan versnellen. De klachten gaan vanzelf over, al kunnen deze maanden aanhouden. Het beste is om het herstel rustig af te wachten. Wat u wel kunt doen aan een golfarm:

• Voorkom dat uw arm stijf wordt en blijf in beweging;
• Als bewegen pijn doet, doe dit dan zo geleidelijk mogelijk;
• Geef je onderarm voldoende rust;
• Probeer tillen of andere krachtinspanningen zo veel mogelijk te vermijden;
• Probeer minimaal 3 keer per dag uw onderarm te koelen;
• Kies voor EPTE therapie.

Wat kunnen wij voor uw golfarm betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met golfarm- en andere  peesklachten. Een combinatie van fysiotherapie en EPTE therapie bevordert het herstel van uw golfarm. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de golfarm af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten rondom de elleboog.

Heeft u last van een golfarm? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.