Heup- of knieprothese

Een heup- of knieprothese is een vervanging van uw eigen gewricht. In Nederland neemt het plaatsen van een heup- of knieprothese steeds meer toe, onder meer door de vergrijzing en een toename van het aantal sportletsels. Bij bijvoorbeeld artrose, een ziekte waarbij het kraakbeen in een gewricht langzaam slijt, kan een heup- of knieprothese een oplossing zijn.

Bij het ouder worden neemt de kwaliteit van het kraakbeen af. Uw lichaam is dan niet meer in staat om nieuw kraakbeen aan te maken. Omdat slijtage hoort bij het ouder worden, krijgen vooral ouderen een heup- of knieprothese. De gemiddelde leeftijd voor een heup- of knieprothese ligt rond de gemiddelde leeftijd van 65 jaar.

Fysiotherapie na een heup- of knieprothese

Na het plaatsen van een heup- of knieprothese is het belangrijk dat u na de operatie zo snel mogelijk begint met fysiotherapie. Na de operatie kan de spierfunctie in uw been of heup flink afnemen. Het is daarom van belang dat u zo snel mogelijk begint met oefeningen om de spieren sterker te maken. Richard Smith Fysiotherapie speelt hierin een belangrijke rol. Afhankelijk van uw situatie stelt onze fysiotherapeut een persoonlijk behandelplan op om u zo snel mogelijk weer in beweging te krijgen.

Waarom een heup- of knieprothese?

De voornaamste reden voor het plaatsen van een heup- of knieprothese is slijtage. Slijtage van de knie of heup kan meerdere oorzaken hebben, zoals onder andere:

• Veroudering;
• Een aangeboren afwijking;
• Een ontsteking;
• Beschadiging van het gewricht;
• Kraakbeen- en stofwisselingsziekten;
• Aangetast kraakbeen na een operatie.

Wat kunnen wij voor uw heup- of knieprothese betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met klachten die u kunt overhouden na een heup- of knieprothese. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van uw heup- of knieprothese. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van uw klachten af te komen. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit oefentherapie, mobilisatie, het losmaken van de spieren rondom de gewrichten, en bij zwelling zal tevens cryotherapie worden toegepast.

Heeft u een heup- of knieprothese laten plaatsen? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.