Heup- of knieprothese

Een heup- of knieprothese is een vervanging van je eigen gewricht. In Nederland neemt het plaatsen van een knie- heupprothese steeds meer toe, onder meer door de vergrijzing en een toename van het aantal sportletsels. Bij bijvoorbeeld artrose, een ziekte waarbij het kraakbeen in een gewricht langzaam slijt, kan een knie- of heupprothese een oplossing zijn.

Bij het ouder worden neemt de kwaliteit van het kraakbeen af. Je lichaam is dan niet meer in staat om nieuw kraakbeen aan te maken. Omdat slijtage hoort bij het ouder worden, krijgen vooral ouderen een knie of heupprothese. De gemiddelde leeftijd voor deze protheses ligt rond de gemiddelde leeftijd van 65 jaar.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Fysiotherapie na een heup- of knieprothese

Na het plaatsen van een knie- of heupprothese is het belangrijk dat je na de operatie zo snel mogelijk begint met fysiotherapie. Na de operatie kan de spierfunctie in je been of heup flink afnemen. Het is daarom van belang dat je zo snel mogelijk begint met oefeningen om de spieren sterker te maken. Richard Smith Fysiotherapie speelt hierin een belangrijke rol. Afhankelijk van je situatie stelt onze fysiotherapeut een persoonlijk behandelplan op om je zo snel mogelijk weer in beweging te krijgen.

Waarom een heup- of knieprothese?

De voornaamste reden voor het plaatsen van een knie- of heupprothese is slijtage. Slijtage van de knie of heup kan meerdere oorzaken hebben, zoals onder andere:

• Veroudering;
• Een aangeboren afwijking;
• Een ontsteking;
• Beschadiging van het gewricht;
• Kraakbeen- en stofwisselingsziekten;
• Aangetast kraakbeen na een operatie.

Wat kunnen wij voor jouw heup- of knieprothese betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met klachten die je kunt overhouden na een heup- of knieprothese. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van je heup- of knieprothese. Wij geven je uitleg over het beloop van de klachten, en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Samen met jou stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van je klachten af te komen. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit oefentherapie, mobilisatie, het losmaken van de spieren rondom de gewrichten, en bij zwelling zal tevens cryotherapie worden toegepast.

Heb je een heup- of knieprothese laten plaatsen? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat je zonder klachten door het leven gaat.