Heupklachten

Heupklachten zijn pijnklachten die zich in en rond de heup bevinden. Heupklachten komen op iedere leeftijd voor en ontstaan vaak door (overmatig) sporten, overbelasting of slijtage. Bij heupklachten kunnen er meerdere factoren een rol spelen. Zo kunnen het kraakbeen, de gewrichtsvloeistof, het kapsel, de banden en pezen rondom het gewricht beschadigd zijn. Ook kan er sprake zijn van botvorming langs de rand van het gewricht. Bij ongeveer vijftig procent van de ouderen rond de 65 jaar en zeventig procent van ouderen boven de 75 jaar is er sprake van heupklachten.

Er zijn verschillende verschijnselen die u kunt ervaren bij heupklachten, zoals:

• Een drukkende of zeurende pijn ter hoogte van de heupkop aan de zijkant van het bovenbeen;
• Mobiliteitsbeperking;
• Klachten die verergeren bij traplopen, springen of hardlopen;
• Zwelling of blauwe plekken rondom de heup;
• Slapen op de pijnlijke heup is onmogelijk of zorgen dat de heupklachten verergeren;
• Moeite met opstaan (startpijn).

Wat zijn de oorzaken van heupklachten?

Er zijn verschillende oorzaken voor het krijgen van heupklachten. Een van de belangrijkste oorzaken is artrose. Als u ouder wordt gaat de kwaliteit van het gewricht achteruit, waardoor deze artrose ontstaat. Artrose is via een röntgenfoto goed te beoordelen, echter zegt de mate van artrose niets over de ernst van de klachten.

Naast het verslechteren van het gewricht zijn er ook secundaire oorzaken van heupklachten:

• Overbelasting: bijvoorbeeld door sporten, werk (verkeerde houding) of overgewicht;
• Trauma (botbreuk, ontwrichting);
• Beenlengte verschil, afwijking van het gewricht of hypermobiliteit;
• Een eerdere operatie.

Tips tegen heupklachten:

1. Doe regelmatig oefeningen, zodat uw bekkenbodem sterker wordt;
2. Blijf actief om zo uw spierconditie op pijl te houden;
3. Let op uw houding;
4. Geef uzelf rust wanneer nodig, helemaal als u bijvoorbeeld zwanger bent;
5. Raadpleeg een fysiotherapeut!

Wat kunnen wij voor uw heupklachten betekenen?

Binnen Richard Smith fysiotherapie hebben wij veel ervaring met heupklachten. Een combinatie van fysiotherapie en eventuele manuele therapie bevordert het herstel van uw heupklachten. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de heupklachten af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten rondom de heup.

Heeft u last van heupklachten? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder heupklachten door het leven gaat.