Hoge rugpijn

Hoge rugpijn is een zeldzame vorm van rugpijn en komt over het algemeen minder vaak voor dan lage rugpijn. Dit komt doordat men de bovenrug minder belast dan de onderrug. Hoge rugpijn bevindt zich meestal tussen de schouderbladen, maar kan zich ook in de ribbenkast of vlak onder de nek bevinden. Het kan gevoeld worden op een specifieke plek, maar ook in de hele bovenrug. Soms is het zo dat je alleen pijn voelt bij een bepaalde beweging of activiteit, maar het kan ook zijn dat de pijn constant aanwezig is.

Bij Richard Smith Fysiotherapie zien wij veel mensen die last hebben van hoge rugpijn, veroorzaakt door verschillende redenen. Wanneer de rugpijn niet goed wordt behandeld kan dit leiden tot vervelende gevolgen, zoals chronische pijn.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Oorzaken voor hoge rugpijn kunnen zijn:

• Overbelasting;
• Rechts- of linkshandigheid;
• Een slecht afgestelde werkplek;
• Een verkeerde lichaamshouding;
• Stijfheid in de bovenrug;
• Je beweegt te weinig;
• Je gebruikt je rug te weinig;
• Beenlengteverschil;
• Stress.

Veel voorkomende symptomen van hoge rugpijn:

• Pijn tussen de schouderbladen;
• Dof of kloppend gevoel;
• Pijn in de bovenrug of vlak onder de nek;
• Scherpe of (erin) schietende pijn;
• Steken in bovenrug;
• Stijfheid (kan in de gehele bovenrug);
Hoofdpijn;
• Problemen met ademhalen.

Hoge rugpijn kan worden verdeeld in de volgende categorieën:

• Acute hoge rugklachten: periode van minder dan 6 weken;
• Subacute hoge rugklachten: periode van 6 tot 12 weken;
• Chronische hoge rugklachten: Periode van meer dan 12 weken.

Wanneer je deze rugpijn niet goed laat behandelen, kan dit leiden tot chronische klachten. Wacht daarom niet om hulp in te schakelen en maak zo snel mogelijk een afspraak bij de fysiotherapeut.

Veel voorkomende hoge rugklachten

Bovenrug zit vast

Als je bovenrug ‘vast’ zit, kunnen de gewrichten in de bovenrug niet helemaal soepel bewegen. Een ‘vaste’ bovenrug gaat vaak gepaard met pijnklachten.

Probeer je bovenrug los te maken met deze oefening. Probeer de nek-schouder regio tijdens het uitvoeren van de oefening goed te ontspannen. Laat je schouders zo ontspannen mogelijk hangen. Onze fysiotherapeuten kunnen je helpen bij de juiste uitvoering.

Rugpijn tussen schouderbladen

Veel mensen hebben last van rugpijn in de bovenrug, tussen de schouderbladen. Dit kan het gevolg zijn van een verkeerde houding. Een verkeerde houding zorgt voor een blokkade tussen de wervelkolom en constante spanning op de spieren. Deze constante spanning zorgt er vervolgens weer voor dat de spieren verkrampen en de zenuwen verdrukt worden.

Oefening bovenrug

Oefeningen voor hoge rugpijn

Draai je bovenrug:

1. Ga comfortabel zitten;
2. Adem in, span je buikspieren aan en draai je bovenlichaam met gestrekte rug zo ver mogelijk naar links;
3. Adem uit, ontspan je buikspieren en draai rustig terug naar de beginpositie;
4. Draai nu de andere kant op.

Variatie:

1. Houd een lint, stok of elastiek met beide handen in de lucht;
2. Plaats je handen zo ver mogelijk aan de uiteinden van de stok, het lint of het elastiek;
3. Draai zo ver mogelijk naar links;
4. Draai rustig naar rechts.

Oefeningen bovenrug losmaken

1. Ga op je rug liggen;
2. Houd je knieën gebogen en je voeten plat op de grond;
3. Draai je knieën van links naar rechts;
4. Houd hierbij je rug op de grond.

Hoge rugpijn bij zwangerschap

Veel vrouwen krijgen tijdens hun zwangerschap last van rugpijn. Hoge rugpijn bij zwangerschap komt vaak voort uit een verkeerde houding. De buik wordt steeds zwaarder en brengt daardoor steeds extra gewicht mee. Hierdoor ontstaat er snel een holle rug en spanning op het bovenste gedeelte van je rug.

Probeer tijdens je zwangerschap goed op je houding te letten. Heb je erg veel last? Maak dan vandaag nog een afspraak met één van onze fysiotherapeuten.

Wat kunnen wij voor jouw hoge rugpijn betekenen?

Binnen Richard Smith fysiotherapie hebben wij veel ervaring met hoge rugpijn. Een combinatie van fysiotherapie en eventuele manuele therapie bevordert het herstel van je rugpijn. Wij geven je uitleg over het beloop van de klachten, en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Samen met jou stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van je rugpijn af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten in de rug.

Heb je last van hoge rugpijn? Neem dan contact met ons op of maak direct een afspraak, zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat je zonder klachten door het leven gaat.

Wat klanten zeggen over ons

Always reliable, on time, all staff friendly and engaging, like a family! The fysio is well experienced, very supportive and always tracking progress. Even the environment is charming. Very happy. Thanks Ruben and team!

- Charles

5/5

Ik kom al ruim 10 jaar vanuit Almere naar RSF. Van een spierscheur, herstel van mijn voorste kruisband reconstructie tot aan het dagelijkse onderhoud van de spieren ben je hier aan het juiste adres!

- C. de Jong

5/5