Hoge rugpijn

Hoge rugpijn is een zeldzame vorm van rugpijn en komt over het algemeen minder vaak voor dan lage rugpijn. Dit komt doordat men de bovenrug minder belast dan de onderrug. Hoge rugpijn bevindt zich meestal tussen de schouderbladen, maar kan zich ook in de ribbenkast of vlak onder de nek bevinden. Hoge rugpijn kan gevoeld worden op een specifieke plek, maar ook in de hele bovenrug. Soms is het zo dat je alleen pijn voelt bij een bepaalde beweging of activiteit, maar het kan ook zijn dat de pijn constant aanwezig is.

Bij Richard Smith Fysiotherapie zien wij veel mensen met hoge rugpijn, veroorzaakt door verschillende redenen. Wanneer hoge rugpijn niet goed wordt behandeld kan dit leiden tot vervelende gevolgen, zoals chronische pijn.

Oorzaken voor hoge rugpijn kunnen zijn:

• Overbelasting;
• Rechts- of linkshandigheid;
• Een slecht afgestelde werkplek;
• Een verkeerde lichaamshouding;
• Stijfheid in de bovenrug;
• U beweegt te weinig;
• U gebruikt uw rug te weinig;
• Beenlengteverschil;
• Stress.

Veel voorkomende symptomen van hoge rugpijn:

• Pijn tussen de schouderbladen;
• Dof of kloppend gevoel;
• Pijn in de bovenrug of vlak onder de nek;
• Scherpe of (erin) schietende pijn;
• Stijfheid (kan in de gehele bovenrug);
• Hoofdpijn;
• Problemen met ademhalen.

Hoge rugpijn kan worden verdeeld in de volgende categorieën:

• Acute hoge rugklachten: periode van minder dan 6 weken;
• Subacute hoge rugklachten: periode van 6 tot 12 weken;
• Chronische hoge rugklachten: Periode van meer dan 12 weken.

Wanneer u hoge rugpijn niet goed laat behandelen, kan dit leiden tot chronische klachten. Wacht daarom niet om hulp in te schakelen en maak zo snel mogelijk een afspraak bij de fysiotherapeut.

Wat kunnen wij voor uw hoge rugpijn betekenen?

Binnen Richard Smith fysiotherapie hebben wij veel ervaring met hoge rugpijn. Een combinatie van fysiotherapie en eventuele manuele therapie bevordert het herstel van uw hoge rugpijn. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van uw hoge rugpijn af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten in de rug.

Heeft u last van hoge rugpijn? Neem dan contact met ons op of maak direct een afspraak, zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.