Hoofdpijn

Hoofdpijn, gelokaliseerd in en om het hoofd, is een vrijwel onschuldige klacht. De oorzaken van hoofdpijn moeten gezocht worden in de spieren en banden rond schedel en nek, de bloedvaten, de hersenvliezen en de druk van de hersenen.

Er zijn verschillende typen hoofdpijn en ieder type heeft eigen symptomen en oorzaken. Zo kunt u last hebben van clusterhoofdpijn, spanningshoofdpijn, migraine, inspanningshoofdpijn of hoofdpijn na het gebruik van medicijnen.

Clusterhoofdpijn

Clusterhoofdpijn is een naar verhouding zeer zeldzame, maar zeer hevige vorm van hoofdpijn, die in aanvallen voorkomt. De pijn bevindt zich aan één kant van het hoofd, meestal rond het oog.

Spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is de meest voorkomende primaire vorm van hoofdpijn. Spanningshoofdpijn voelt als een drukkende, knellende pijn aan beide kanten van uw hoofd, of als een strakke band om uw hoofd.

Migraine

Migraine is een aanval van erge hoofdpijn. Een aanval kan een halve dag tot drie dagen duren. De pijn is bonzend, meestal aan één kant van het hoofd.

Inspanningshoofdpijn

Inspanningshoofdpijn is hoofdpijn die ontstaat tijdens of enkele uren na het sporten en verdwijnt meestal binnen 24 uur. Inspanningshoofdpijn is bonzend en beperkt zich meestal niet tot 1 zijde van het hoofd.

Medicijnafhankelijke hoofdpijn

Medicijnafhankelijke hoofdpijn is chronisch aanwezig en wordt veroorzaakt door dagelijks gebruik van pijnstillers of andere middelen. De pijn kan dagelijks aanwezig zijn en de hele dag duren.

Wat zijn de oorzaken van hoofdpijn?

Hoofdpijn kan ontstaan door veel dingen. Meestal is de oorzaak niet ernstig en kunt u bijvoorbeeld paracetamol innemen. Ook kan voldoende rust en ontspanning helpen. Mogelijke oorzaken van hoofdpijn zijn onder andere:

• Spanning of stress;
• Migraine;
• Inspanning tijdens sporten of een andere beweging;
• Vermoeidheid;
• Overmatig alcoholgebruik;
• Griep, verkoudheid of een bijholteontsteking;
• Schommelingen in de hormoonspiegel;
• Problemen met uw gebit of kaak;
• Slecht zicht.

Hoe kan hoofdpijn voorkomen worden?

Zelfs met de beste wil van de wereld is hoofdpijn vaak moeilijk te vermijden. Wel kun je een aantal stappen ondernemen als je voelt dat je hoofdpijn krijgt, zoals:

Neem optijd uw pijnstillers in;
• Zorg voor voldoende rust en ontspanning;
• Zorg voor voldoende frisse lucht;
• Voorkom stilzitten en kom in beweging.

Wat kunnen wij voor het herstel van uw hoofdpijn betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met hoofdpijn klachten. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van uw lichamelijke klachten waardoor hoofdpijn veroorzaakt wordt of klachten die u kunt overhouden na een hoofdpijn aanval. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk te herstellen van de klachten. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie, oefentherapie en het losmaken van de spieren in het lichaam.

Heeft u last gehad van hoofdpijn? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u met zo min mogelijk klachten door het leven gaat.