Hoofdpijn

Hoofdpijn, gelokaliseerd in en om het hoofd, is een vrijwel onschuldige klacht. De oorzaken moeten gezocht worden in de spieren en banden rond schedel en nek, de bloedvaten, de hersenvliezen en de druk van de hersenen.

Er zijn verschillende typen hoofdpijn en ieder type heeft eigen symptomen en oorzaken. Zo kan je last hebben van clusterhoofdpijn, spanningshoofdpijn, migraine, inspanningshoofdpijn of hoofdpijn na het gebruik van medicijnen.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Clusterhoofdpijn

Dit is een naar verhouding zeer zeldzame, maar zeer hevige vorm van hoofdpijn, die in aanvallen voorkomt. De pijn bevindt zich aan één kant van het hoofd, meestal rond het oog.

Spanningshoofdpijn

Dit is de meest voorkomende primaire vorm van hoofdpijn. Spanningshoofdpijn voelt als een drukkende, knellende pijn aan beide kanten van je hoofd, of als een strakke band om je hoofd.

Inspanningshoofdpijn

Deze vorm ontstaat tijdens of enkele uren na het sporten en verdwijnt meestal binnen 24 uur. Het is bonzend en beperkt zich meestal niet tot 1 zijde van het hoofd.

Medicijnafhankelijke hoofdpijn

Deze vorm is chronisch aanwezig en wordt veroorzaakt door dagelijks gebruik van pijnstillers of andere middelen. De pijn kan dagelijks aanwezig zijn en de hele dag duren.

Migraine

Migraine is een aanval van erge hoofdpijn. Een aanval kan een halve dag tot drie dagen duren. De pijn is bonzend, meestal aan één kant van het hoofd.

Oorzaken van hoofdpijn

Het kan ontstaan door veel dingen. Meestal is de oorzaak niet ernstig en kan je bijvoorbeeld paracetamol innemen. Ook kan voldoende rust en ontspanning helpen. Mogelijke oorzaken zijn onder andere:

• Spanning of stress;
• Migraine;
• Inspanning tijdens sporten of een andere beweging;
• Vermoeidheid;
• Overmatig alcoholgebruik;
• Griep, verkoudheid of een bijholteontsteking;
• Schommelingen in de hormoonspiegel;
• Problemen met je gebit of kaak;
• Slecht zicht.

Hoofdpijn voorkomen

Zelfs met de beste wil van de wereld is het vaak moeilijk te vermijden. Wel kun je een aantal stappen ondernemen als je voelt dat je er last van krijgt, zoals:

Neem op tijd je pijnstillers in;
• Zorg voor voldoende rust en ontspanning;
• Zorg voor voldoende frisse lucht;
• Voorkom stilzitten en kom in beweging.

Wat kunnen wij voor het herstel van jouw hoofdpijn betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met hoofdpijn klachten. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van je lichamelijke klachten waardoor hoofdpijn veroorzaakt wordt of klachten die je kunt overhouden na een hoofdpijn aanval. Wij geven je uitleg over het beloop van de klachten, en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Samen met jou stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk te herstellen van de klachten. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie, oefentherapie en het losmaken van de spieren in het lichaam.

Heb je last gehad van hoofdpijn? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat je met zo min mogelijk klachten door het leven gaat.