Kaakklachten

Kaakklachten zijn erg vervelend en kunnen u beperken in dagelijkse activiteiten, zoals kauwen, praten of gapen. Kaakklachten en de gevolgen ervan kunnen problemen geven tijdens uw werk of in uw sociale leven. Kaakklachten kunt u laten onderzoeken bij de tandarts of eventueel een tandarts-gnatholoog.

Wat zijn symptomen van kaakklachten?

Kaakklachten zijn meestal afkomstig van de kauwspieren of het kaakgewricht. De meest voorkomende symptomen zijn:

• Pijn in het kaakgewricht;
• Pijnlijke of vermoeide kauwspieren;
• Knappende of krakende geluiden;
• Pijn ter hoogte van het oor;
• Nekklachten;
• Een beperkte mondopening;
• Een pijn die uitstraalt als hoofdpijn.

Het ontstaan van kaakklachten heeft verschillende oorzaken. Een ongeluk, zoals een val of stoot kan bijvoorbeeld kaakklachten veroorzaken, waardoor er een gedeeltelijke ontwrichting kan ontstaan in het kaakgewricht. Klachten kunnen ook geleidelijk ontstaan door de volgende oorzaken:

• Pijn aan de tanden;
• Nekproblemen;
• Tandenknarsen;
• Overbelasting van de kauwspieren;
• Langdurige stress;
• Ziektes, zoals reuma of artrose;
• Op elkaar klemmen van de kaken;
• Over- of onderbeet.

Tips bij kaakklachten:

• Probeer uw mond zo min mogelijk wij te openen;
• Vermijd tijdelijk hard of taai voedsel;
• Gebruik meer uw voortanden bij het kauwen;
• Kauw niet te veel aan één kant.

Wat kunnen wij voor uw kaakklachten betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met patiënten die kaakklachten ervaren. Een combinatie van fysiotherapie en eventueel manuele therapie bevordert het herstel van klachten die u kunt ervaren als gevolg van uw kaakklachten, zoals pijn in uw nek. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de kaakklachten af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten in de nek en kaakregio.

Heeft u last van kaakklachten? Neem contact met u ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.