Lage rugpijn

Voor lage rugpijn is 9 van de 10 keer geen specifieke oorzaak aantoonbaar. In weinig gevallen is er bij lage rugpijn sprake van een beschadiging van de rug of van een hernia. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat u hier niet veel last van kunt ervaren, integendeel.

Lage rugpijn is erg vervelend en kan in het dagelijks leven voor veel problemen zorgen. Werken, sporten, spelen met de kinderen of tuinieren kan hierdoor moeizaam worden. Ook kan dit invloed hebben op uw humeur en privé sferen. Daarom is het belangrijk om te weten wat u tegen uw lage rugpijn kunt doen en wat wij voor u kunnen betekenen.

Wat is aspecifieke lage rugpijn?

Aspecifieke lage rugpijn, ook wel bekend onder de naam “spit” of “lumbago” is komt veel voor in Nederland. Van de westerse bevolking maakt 60 tot 90% ten minste één keer in het leven een periode door met aspecifieke lage rugpijn.

De pijn bevindt zich onder in de rug, tussen de onderste ribben en de billen. Het is mogelijk dat de pijn uitstraalt naar de billen of naar een of beide bovenbenen. Aspecifieke lage rugpijn kan plotseling of geleidelijk ontstaan. Lage rugpijn kan een hevige en zeurende pijn veroorzaken, waardoor bewegen, zitten of staan erg moeizaam kan gaan. Mensen met aspecifieke lage rugklachten proberen hun rug zo min mogelijk te bewegen.

Oorzaken voor lage rugpijn:

• Overbelasting;
• Een verkeerde lichaamshouding;
• Uw rug is niet sterk genoeg;
• U beweegt te weinig;
• U gebruikt uw rug te weinig;
• Beenlengteverschil;
• Stress;
• Medische oorzaak, zoals een hernia, een breuk of zenuwbeknelling.

Tips tegen lage rugpijn:

1. Blijf bewegen;
2. Voorkom dat u te lang dezelfde houding aanneemt;
3. Schakel een fysiotherapeut in;
4. Doe regelmatig oefeningen voor uw onderrug;
5. Probeer stress te voorkomen.

Wat kunnen wij voor uw lage rugpijn betekenen?

Binnen Richard Smith fysiotherapie hebben wij veel ervaring met aspecifieke lage rugpijn. Een combinatie van fysiotherapie en eventueel manuele therapie bevordert het herstel van uw lage rugpijn. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de lage rugpijn af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten in de onderrug.

Heeft u last van lage rugpijn? Neem dan contact met ons op of maak direct een afspraak, zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.