Migraine

Migraine is een aanval van erge hoofdpijn, in de meeste gevallen herhaaldelijk. De duur en de heftigheid aanval verschilt per persoon, net als het aantal keren dat iemand migraine heeft. Een migraineaanval kan een halve dag tot zeker drie dagen duren en kan gepaard gaan met misselijkheid, overgevoeligheid voor licht en geluid of uitvalsverschijnselen.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Oorzaken migraine

Het is moeilijk om alle oorzaken met elkaar in verband te leggen. Toch zijn er enkele factoren bekend die als oorzaken kunnen werken, zoals familiale erfelijkheid. De kans op migraine is een stuk groter wanneer een familielid hier ook aan lijdt. Andere oorzaken zijn stress, vermoeidheid, menstruatie, medicijngebruik of een overgevoelige bloedsomloop.

Uit meerdere onderzoeken is ook gebleken dat er een sterke relatie is tussen nekpijn en migraine. Deze klachten kunnen elkaar beïnvloeden. Er wordt echter weinig onderzoek gedaan bij de nek bij mensen met migraine en worden er weinig mensen doorverwezen voor behandeling van de nek.

Migraineaanval triggers

Er zijn meerdere factoren die een aanval kunnen triggeren. Het kan echter niet met zekerheid vastgesteld worden wat de exacte oorzaak is. Een aantal factoren zijn:

• Stress;
• Weersveranderingen (vooral luchtdrukverschillen);
• Vermoeidheid;
• Menstruatie;
• Eten en/of drinken overslaan of later dan normaal doen;
• Te veel of te weinig slaap;
• Lawaai;
• Felle lichten;
• Specifiek eten en drinken (alcohol, zoetigheid, kaas, citrusvruchten);
• Te veel pijnstillers;
• Anticonceptie.

Symptomen migraine

Tijdens een aanval hebben mensen last van heftige en kloppende hoofdpijn. Daarnaast kan je ook last hebben van de volgende klachten:

• Slecht zicht aan één kant van je gezichtsveld;
• Lichtflitsen en vlekken zien;
• Moeite met praten;
• Gevoel van misselijkheid;
• Overgeven;
• Gevoeligheid voor geluid, licht en geur.

Soorten

Er zijn verschillende soorten migraine, zoals:

• Klassieke migraine;
• Gewone migraine;
• Oogmigraine;
• Evenwichtsmigraine;
• Menstruele migraine.

Migraine met aura of zonder aura

Er zijn migraine soorten met aura en zonder aura. Bij migraine met aura kan je vlak voor de aanval lichtflitsen, flikkeringen en schitteringen zien. Zo een aura kan tot 1 uur duren. Daarbij kan je ook last krijgen van andere neurologische problemen, zoals een gevoelsstoornis aan één kant van je lichaam, verlamming of problemen met praten.

Klassieke migraine (migraine met aura)

Dit is een migraine met hoofdpijn, met aura. Bij deze vorm heb je heftige aanvallen. Ook kan je last hebben van uitvalsverschijnselen en lichtflitsen, welke een uur kunnen aanhouden.

Gewone migraine (migraine zonder aura)

Dit is een soort migraine met hoofdpijn, maar dan zonder aura. Bij deze vorm heb je last van heftige aanvallen die een halve dag tot ongeveer 3 dagen kunnen duren. De aanvallen hebben een duidelijk begin en einde en kunnen bij inspanning snel verergeren.

Oogmigraine (migraine zonder hoofdpijn)

Hierbij heb je te maken met aanvallen zonder hoofdpijn, met aura en het kan een voorteken zijn van een migraineaanval met hoofdpijn. Het wordt ook wel migraine sans migraine genoemd. Je krijgt dus geen hoofdpijn, maar wel auraverschijnselen. Deze symptomen zijn hetzelfde als bij migraine met aura én hoofdpijn en kunnen enkele minuten tot een uur aanhouden.

Evenwichts-migraine (vestibulaire migraine)

Evenwichts-migraine is een vorm die gepaard gaat met draaiduizeligheid. Mensen krijgen bij deze vorm plotselinge aanvallen van draaiduizeligheid. De aanvallen kunnen ook uitgelokt worden door bijvoorbeeld bepaalde bewegingen van je hoofd. Evenwichts-migraine kan optreden met of zonder hoofdpijn en kan enkele uren tot maximaal 3 dagen aanhouden.

Menstruele migraine

In Nederland hebben meer dan 300.000 vrouwen last van migraine tijdens de menstruatie. Hormonale veranderingen kunnen ook een migraineaanval triggeren. Tijdens de cyclus schommelen de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progestageen namelijk flink in concentratie. Deze vorm vindt alleen plaats rondom de menstruatie. Meestal 2 dagen voor of na de eerste menstruatie dag. Heb je ook buiten de menstruatie last van migraine? Dan spreken we van mentstruatie-gerelateerde migraine

Overgang migraine

Migraine kan ook voorkomen bij vrouwen die in de overgang zitten. Dit komt, net als bij menstruele migraine, door hormoonschommelingen. Nachtzweten en opvliegers kunnen de aanvallen ook veroorzaken. Opvliegers kunnen er bijvoorbeeld voor zorgen dat je flink gaat transpireren in bed waardoor je slecht slaapt. Hierdoor sta je vermoeid en met hoofdpijn op. De aanvallen nemen in de postmenopauze vaak af of verdwijnen helemaal. De hormoonbalans stabiliseert zich dan namelijk weer langzaam.

Hemiplegische migraine

Bij hemiplegische migraine is er sprake van halfzijdig krachtverlies tijdens een aanval. De ernst hiervan verschilt per persoon. Daarbij hebben mensen met deze vorm ook te maken met verschillende auraverschijnselen, zoals problemen met zien, tintelingen of verminderd gevoel in arm, been of gezicht, of problemen met spraak.

Basilaire migraine

Bij basilaire migraine is de hersenstam aan de achterkant van het hoofd getroffen. Het is een zeldzame vorm. Bij deze vorm ervaren mensen eerst een aura met vooral wijzigingen in het gezichtsvermogen. Hierna krijgen ze last van extreme hoofdpijn. Deze vorm kan leiden tot een ischemische beroerte (TIA).

De behandeling

Migraine wordt in de meeste gevallen behandeld met medicatie. Dit kunnen pijnstillers, medicatie tegen de aanval of medicatie om een aanval te voorkomen zijn. Fysiotherapie is ook een goede optie voor de behandeling. Bij fysiotherapie wordt er gefocust op het herstel van de lichamelijke klachten die je kunt overhouden na een aanval.

Wat kunnen wij voor het herstel van jouw klachten betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met migraine klachten. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van je lichamelijke klachten waardoor migraine veroorzaakt wordt of klachten die je kunt overhouden na een migraineaanval. Wij geven je uitleg over het beloop van de klachten, en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Samen met jou stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk te herstellen van de klachten. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie, oefentherapie en het losmaken van de spieren in het lichaam.

Heb je last gehad van migraine? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat je met zo min mogelijk klachten door het leven gaat.

Veelgestelde vragen over migraine

Je hebt last van een heftige en kloppende hoofdpijn. Daarbij kan je last hebben van de volgende symptomen:

Verslecht zicht aan één kant van je gezichtsveld;
Je ziet lichtflitsen en vlekken;
Moeite met praten;
Je voelt je misselijk;
Je moet overgeven;
Gevoeligheid voor geluid, licht en geur;
De aanval duurt uren tot dagen.

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen bij een aanval. Dit verschilt echter per persoon. Een aantal tips zijn:

Ga rusten in een stille en donkere kamer zodra je een aanval voelt opkomen;
Neem bij de eerste tekenen een pijnstiller in een voldoende hoge dosis;
Neem ook een pijnstiller tegen misselijkheid en overgeven;
Slik nooit dagelijks pijnstillers;
Vertel anderen dat je een aanval hebt zodat zij hier rekening mee kunnen houden.

De duur van een aanval verschilt per persoon. Het varieert van 4 uur tot 3 dagen.

Iedereen kan ooit in zijn leven een aanval krijgen. Er wordt echter pas gesproken van migraine wanneer de aanvallen regelmatig voorkomen.

Er is een tijdje geleden ontdekt dat het kan leiden tot blijvende hersenschade, vooral bij regelmatige aanvallen. Het is daarom erg belangrijk dat de behandeling niet alleen op pijnbestrijding gericht wordt, maar ook op het voorkomen van de aanvallen en daarmee het optreden van hersenschade.

Een aanval komt meestal uit het niets, maar er kunnen ook specifieke signalen van tevoren plaatsvinden.

Meestal zijn mensen in staat om met medicatie en eventueel een korte periode van rust door te werken. Het kan ook voorkomen dat mensen met een aanval niet of minder goed kunnen werken.

Veelvoorkomende symptomen zijn hoofdpijn, diarree en duizeligheid. Dit kan soms gevolgd worden door flauwvallen.