Neurologische aandoeningen

Wat zijn neurologische aandoeningen?

Neurologische aandoeningen zijn aandoeningen van het zenuwstelsel of onregelmatigheden in de hersenen. Er zijn ongeveer 600 neurologische aandoeningen. De meest bekende neurologische aandoeningen zijn dementie, hersentumoren, de ziekte van Parkinson en epilepsie. Neurologische aandoeningen zijn vaak complex en kunnen een grote impact hebben op uw leven. Het is daarom belangrijk om de klachten zo snel en zorgvuldig mogelijk te behandelen. Neurologische aandoeningen kunnen diverse symptomen veroorzaken, zoals:

• Verlamming;
• Vergeetachtigheid;
• Trillen;
• Spierzwakte;
• Een verminderde coördinatie;
• Gevoelsverlies;
• Verwardheid;
• Pijn in het lichaam;
• Een verandering van uw bewustzijnsniveau.

Oorzaken neurologische aandoeningen

Neurologische aandoeningen zijn erg divers en kunnen worden veroorzaakt door verschillende factoren, zoals hieronder:

• Operatie: Een operatie kan schade aanrichten aan de oogzenuw of hypofyse.
• Chemotherapie: Chemotherapie kan de kleine zenuwen aantasten, wat tintelingen en pijn in de handen, voeten of spieren kan veroorzaken.
• Radiotherapie: Bestraling van de hersenen kan beschadiging aan het hersenweefsel veroorzaken. Ook kan bestraling op de hypofyse uitval in de hormoonassen veroorzaken en kan de kans een herseninfarct worden verhoogd.

Wat kunnen wij voor uw neurologische aandoeningen betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met het behandelen van neurologische aandoeningen. Ons bewezen behandeltraject bevordert het verminderen van de klachten die u overhoudt als gevolg neurologische aandoeningen. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u het beste met deze klachten om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om uw klachten zoveel mogelijk te verminderen. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie, het losmaken van de spieren en oefentherapie om uw fysieke capaciteit te verbeteren.

Heeft u last van neurologische aandoeningen? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u met zo min mogelijk klachten door het leven gaat.