Reuma

Wat is reuma?

Reuma is een chronische aandoening aan de gewrichten, spieren of pezen. Reuma kan voorkomen op iedere leeftijd en in sommige gevallen van reuma zijn ook organen betrokken, zoals het hart, de longen of de nieren. De meeste vormen van reuma veroorzaken pijn en stijfheid in gewrichten of spieren. U kunt hierdoor minder goed bewegen, wat beperkingen kan geven in het dagelijks leven. Ook kunt u moe of lusteloos worden van reuma.

Soorten reuma

Er bestaan verschillende vormen van reuma:

• Artrose;
• Auto-immuunziekten/ontstekingsreuma;
• Osteoporose;
• Jicht;
• Weke delen-reuma.

Artrose

Artrose is een aangeboren of verworven aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten. Artrose kan veel klachten geven, zoals pijn en stijfheid. Deze vorm van reuma wordt ook wel ‘gewrichtsslijtage’ genoemd.

Auto-immuunziekten/ontstekingsreuma

Auto-immuunziekten of ontstekingsreuma zijn vormen van reuma waarbij het immuunsysteem gezonde cellen als kwade cellen ziet. Deze cellen vallen je eigen lichaam aan, waardoor ontstekingen in je gewrichten ontstaan.

Osteoporose

Osteoporose is een chronische aandoening waarbij de botsterkte afneemt. Deze vorm van reuma wordt ook wel botontkalking genoemd.

Jicht

Jicht is een vorm van reuma die ontstaat door een te hoge urinezuurspiegel in het bloed, waardoor het lichaam deze gaat omzetten in urinezuurkristallen en er een ontsteking ontstaat. De ontsteking kan op verschillende plaatsen van het lichaam tot uiting komen en heftige pijn veroorzaken.

Weke delen-reuma

Weke delen-reuma is een vorm van reuma die de spieren, pezen of slijmbeurzen aantast. De bekendste vorm hiervan is fibromyalgie, waarbij pijn in de spieren en bindweefsel ontstaat.

Wat zijn de oorzaken van reuma?

Bij veel vormen van reuma is de oorzaak niet bekend. In sommige gevallen kan reuma het gevolg zijn van overbelasting van een gewricht of een te lang herhaalde beweging. Overige oorzaken van reuma zijn:

• Erfelijkheid;
• Gebrek aan beweging;
• Stress;
• Een verstoord afweersysteem;
• Virussen, bacteriën of schimmels;
• Een slechte nierfunctie;
• Ouderdom;
• Te lang een verkeerde houding aannemen;
• Te vaak dezelfde bewegingen maken.

Tips tegen reuma

• Leef en eet gezond;
• Drink zo min mogelijk alcohol en cafeïne;
• Zorg voor voldoende beweging;
• Voorkom stress;
• Geef uw lichaam voldoende rust;
• Zorg voor voldoende inname van vitamine, zoals vitamine D;
• Praat over uw problemen;
• Laat u behandelen door een fysiotherapeut.

Wat kunnen wij voor uw reuma betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met reuma. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van uw reuma. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van uw klachten af te komen. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit oefentherapie, mobilisatie, het losmaken van de spieren rondom de gewrichten, en bij zwelling zal tevens cryotherapie worden toegepast.

Heeft u last van reuma? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.