Scoliose

Wat is Scoliose?

Scoliose is een verkromming van de wervelkolom (ruggengraat). Soms ontstaat er de wervelkolom een bocht, maar dit kunnen er ook twee zijn. De wervelkolom heeft dan de vorm van de letter S. Bij grotere bochten kun je duidelijk zien dat je rug niet recht is, je schouders en schouderbladen staan niet op gelijke hoogte en de taille heeft zowel links als rechts een andere vorm.

Symptomen Scoliose

Door de verkromming van de wervelkolom kunt u een druk voelen tegen uw maag, wat maagzuur van veroorzaken. Verder kunnen er klachten ontstaan als hoofdpijn, stijfheid, vermoeidheid, longklachten en uitstralende pijn naar de benen.

Oorzaken Scoliose

De oorzaak van scoliose wordt onderscheiden in drie verschillende vormen:

• Aangeboren scoliose;
• Scoliose door  veroudering of een spier/zenuwaandoening;
• Scoliose zonder bekende oorzaak (structurele scoliose);
• Scoliose door een slechte houding of beenlengteverschil (niet-structurele scoliose).

Tips bij Scoliose

• Voorkom te veel bagage, zoals een te zware (rug)tas;
• Verander zo veel mogelijk uw houding;
• Geef uw lichaam voldoende, maar niet te veel rust;
• Slaap niet elke dag op dezelfde kant;
• Zorg voor een juist matras en kussen;
• Doe oefeningen om uw rug soepel en sterk te houden;
• Praat over uw problemen;
• Laat u behandelen door een fysiotherapeut.

Wat kunnen wij voor uw Scoliose betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met hernia Scoliose. Een combinatie van fysiotherapie en eventueel manuele therapie bevordert het herstel van uw Scoliose. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de Scoliose klachten af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten in de rug, nek en schouders.

Heeft u last van Scoliose?  Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.