Slijmbeursontsteking

Wat is een slijmbeursontsteking?

Een slijmbeursontsteking, ook wel bursitis genoemd, is een ontsteking van de slijmbeurs in een gewricht. Slijmbeursontsteking komt voornamelijk voor bij mensen boven de 30 jaar en komt evenveel voor bij mannen als bij vrouwen. Een slijmbeursontsteking kan uw leven flink beheersen. De pijn kan zelfs zo hevig zijn, dat u amper kunt functioneren. Slijmbeurzen komen overal in het lichaam voor en daardoor kan deze aandoening in veel gewrichten ontstaan. De gewrichten waar slijmbeursontstekingen het meeste voorkomen zijn de schouder, knie, heup, elleboog en enkel.

Symptomen van een slijmbeursontsteking

Als er sprake is van een slijmbeursontsteking, zijn er duidelijke signalen aanwezig van een ontsteking. De belangrijkste symptomen van een slijmbeursontsteking zijn pijn en stijfheid. Soms kan de plek ook gezwollen en warm aanvoelen. Door de zwelling heeft het gewricht minder ruimte om te bewegen, waardoor het lichaamsdeel waar de ontsteking zich bevindt vaak pijnlijk aanvoelt tijdens het bewegen.

Oorzaken van een slijmbeursontsteking

De meest voorkomende oorzaak van een slijmbeursontsteking is overbelasting. Ook kan een slijmbeursontsteking ontstaan door plotselinge druk op de slijmbeurs of tijdens een val of een stoot. In sommige gevallen is de slijmbeursontsteking het gevolg van een bacteriële infectie.

Tips om een slijmbeursontsteking te voorkomen

• Zorg voor een goede warming up;
• Doe na elke training een goede cooling down;
• Stretch regelmatig;
• Luister naar uw lichaam en voorkom overbelasting;
• Geef uw lichaam voldoende rust;
• Vermijd repetitieve bewegingen;
• Neem een correcte houding aan in het dagelijks leven;
• Zorg voor een goede techniek om extra druk op de slijmbeurs te voorkomen;
• Doe regelmatig oefeningen om de spieren sterk en soepel te houden;
• Drink voldoende voor, tijdens en na elke training;
• Voorkom te zwaar tillen.

Wat kunnen wij voor het herstel van uw slijmbeursontsteking betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met het behandelen van een slijmbeursontsteking. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van uw slijmbeursontsteking. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk te herstellen van uw slijmbeursontsteking. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie, cryotherapie, oefentherapie en het losmaken van de spieren rondom het gewricht.

Heeft u last van een slijmbeursontsteking? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.