Spierontsteking

Een spierontsteking is een aandoening die vrijwel bij iedereen kan voorkomen. Een spierontsteking, ook wel ‘myositis’ genoemd is een ontstekingsproces in de spier waarbij een pijnlijke verharding en zwelling ontstaat. Naast spieren kunnen ook andere weefsels, zoals de huid, gewrichten en de longen ook ontsteken. Omdat in meerdere systemen van het lichaam een spierontsteking kan ontstaan, wordt een spierontsteking (myositis) een systeemziekte genoemd.

Symptomen van een spierontsteking

De meest voorkomende klacht bij patiënten met myositis is spierzwakte in voornamelijk grote spiergroepen. Andere symptomen van een spierontsteking kunnen zijn:

• Pijn of irritatie in de spier;
• Een rode kleur en zwelling op de plek van de pijn;
• Moeite met heffen van de armen;
• Moeite met opstaan of traplopen;
• Moeite met ademhalen.

Oorzaken van een spierontsteking

In de meeste gevallen is de oorzaak van een spierontsteking onbekend. Er zijn wel verschillende oorzaken mogelijk waardoor een spierontsteking kan ontstaan, zoals een infectie door een virus, bacterie of geneesmiddel. Echter komen deze zelden voor. Oorzaken die vaker voorkomen zijn onder andere overbelasting, spierzwakte en voorafgaande acute letsels. Andere oorzaken van een spierontsteking kunnen systemische ontstekingsreacties in het lichaam zijn of in het ergste geval kan het te maken hebben met een tumor.

Tips om een spierontsteking te voorkomen

• Zorg voor een goede warming up;
• Doe na elke training een goede cooling down;
• Stretch regelmatig;
• Vermijd repetitieve bewegingen;
• Neem een correcte houding aan in het dagelijks leven;
• Doe regelmatig oefeningen om de spieren sterk en soepel te houden;
• Drink voldoende voor, tijdens en na elke training;
• Voorkom te zwaar tillen;
• Luister naar uw lichaam en neem voldoende rust.

Wat kunnen wij voor het herstel van uw peesontsteking betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met het behandelen van een spierontsteking. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van uw spierontsteking. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk te herstellen van uw spierontsteking. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie, cryotherapie, oefentherapie en het losmaken van de spieren.

Heeft u last van een spierontsteking? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.