Spit

Spit, ook wel acute lumbago genoemd is een voorbeeld van heftige lage rugpijn die plotseling in de rug schiet. In de volksmond spreekt men ook wel van ‘’door de rug gaan’’. Spit ontstaan meestal heel plotseling na overbelasting of een verkeerde beweging, zoals bukken, tillen of draaien. In sommige gevallen kan spit ook geleidelijk ontstaan.

De oorzaak van spit was lange tijd onduidelijk, maar recentelijk onderzoek heeft bevestigd dat spit veroorzaakt wordt door een verstuiking of een scheurtje in een van de wanden van de tussenwervelschijf. Dit zorgt voor een hoge spanning in de rugspieren, waardoor een verkeerde beweging ervoor kan zorgen dat u door uw rug gaat, oftewel spit veroorzaakt.

Symptomen van spit

De symptomen van spit zijn niet voor iedereen hetzelfde. De symptomen die het meest voorkomen bij spit zijn:

• Een hevige en stekende acute pijn in de onderrug;
• Pijn die uitstraalt naar de billen of bovenbenen;
• Een verstijfd gevoel in de onderrug;
• Moeite om de onderrug te bewegen;
• Niet lang stil kunnen zitten.

Tips om spit te voorkomen

• Blijf in beweging;
• Voorkom dat u te lang dezelfde houding aanneemt;
• Vermijd bewegingen die uw onderrug te zwaar belasten;
• Laat u (preventief) behandelen door een fysiotherapeut;
• Doe regelmatig oefeningen om uw onderrug soepel en sterk te houden;
• Voorkom stress en oververmoeidheid.

Wat kunnen wij voor uw spit betekenen?

Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met spit. Een combinatie van fysiotherapie en eventueel manuele therapie bevordert het herstel van uw spit. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de spit af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten in de onderrug.

Heeft u last van spit? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.