Stijve nek

Bij een stijve nek zitten je nekspieren vast. Dit komt bijvoorbeeld door een verkeerde houding. Het draaien van je hoofd gaat minder soepel en zorgt het voor een vervelende nekpijn. De pijn straalt vaak uit naar je hoofd en schouders.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Oorzaak stijve nek

Een stijve nek kan meerdere oorzaken hebben:

• Een verkeerde slaap- of werkhouding;
• Kou op de spieren;
• Stress.

Acute klachten

Bij acute overbelasting komen de klachten vaak snel opzetten. Bijvoorbeeld als je aan het werk bent en hier stress bij ervaart. Op dit moment verzet je meer werk dan je lichaam gewend is. Hierdoor spannen de spieren overmatig aan.

Langdurige klachten

Een stijve nek kan ook na een langdurige periode ontstaan. Bijvoorbeeld bij een kantoorbaan. Je zit vijf dagen in de week in eenzelfde houding. Zowel je rug- als je nekspieren houden een rechte houding niet lang vol, waardoor je automatisch wegzakt in je rug. Je spieren kunnen hierdoor over langere tijd vermoeid raken en je lichaam lost dit op door de spieren te verstijven.

Symptomen stijve nek

• Een gespannen gevoel in het nek-schouder gebied;
• Hoofdpijn uitstralend van de nek;
• Het gevoeld dat de spieren te kort zijn bij sommige bewegingen;
• Vermoeid gevoel in de nek;
• Pijn schiet plots in de nek.

Stijve nek verhelpen

Bij de behandeling van een stijve nek is het belangrijk om na te gaan waarom de klachten zijn ontstaan. Er zijn namelijk een aantal dingen die je zelf kunt doen tegen je stijve nek. Is de pijn ontstaan na zware belasting? Neem dan wat meer rust. Heb je een verandering gehad in je werkhouding? Zorg dan voor meer beweging tussendoor.

Fysiotherapie is ook een goede oplossing voor een stijve nek. Ook bij fysiotherapie wordt er gekeken naar de oorzaak van de klachten. Op basis van deze oorzaak wordt vervolgens samen met jou een plan opgesteld. De fysiotherapeut kijkt ook of er bewegingsbeperkingen bestaan in de beweging van de nek en schouders. Indien nodig kan de fysiotherapeut deze beperkingen opheffen zodat je beter kunt bewegen.

Wat kunnen wij voor jouw nekklachten betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met stijve nekklachten. Door middel van een combinatie van fysiotherapie en eventueel manuele therapie, helpt de fysiotherapeut jou bij het herstel van de klachten. Je krijgt uitleg over het beloop van de klachten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. De fysiotherapeut stelt samen met jou een plan op om zo snel mogelijk van je klachten af te zijn.

Heb je last van een stijve nek? Neem dan contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat je zonder klachten door het leven gaat.

Veelgestelde vragen over een stijve nek

De beste manier om te slapen is in een zijligging met een goed hoofdkussen en een lichaamskussen. Door gebruik te maken van een lichaamskussen ligt de romp niet naar voren gedraaid. De nek en de wervelkolom liggen in een neutrale stand. Hierdoor kan de nek beter ontspannen.

Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen tegen je stijve nek:

• Voldoende in beweging blijven;
• Maak je spieren sterker met krachttraining;
• Cardio training;
• Haal adem vanuit je buik en zucht een paar keer per uur diep;
• Houd je nekspieren warm.

Het is erg belangrijk dat je met hoofdkussen slaapt. Zonder hoofdkussen slapen gaat bijna niet en kan zelfs leiden tot artrose. Zonder kussen of op een te dun kussen hangt je hoofd schuin naar beneden en trek je je nekwervels uit fatsoen.

Probeer je nek te bewegen. Herhaal dit vijf keer aan elke kant. Breng je handen naar je heupen en adem diep in. Trek je kin bij het uitademen lichtjes in en duw je schouderbladen achter je samen.