Fysiotherapie bij schouderklachten

Schouderklachten komen vaak voor. Ongeveer 31% van de Nederlandse bevolking is hier jaarlijks de dupe van. En doordat wij onze schouders de hele dag gebruiken, kunnen deze klachten ons enorm beperken. Na wervelkolomklachten zijn schouderklachten dan ook de meest voorkomende reden om naar de fysiotherapeut te gaan.

Richard Smith Fysiotherapie: 
de fysiotherapeut voor schouderklachten

Heb je last van schouderklachten? Maak vandaag nog een afspraak met één van onze gespecialiseerde fysiotherapeuten.

De opbouw van de schouder

De schouder bestaat uit 3 gewrichten: 

1. Het ac gewricht: dit is het dak van het schouderblad en het sleutelbeen
2. Het glenohumerale gewricht: dit is de aansluiting van de kop en de kom van de bovenarm
3. Het scapulothoracale gewricht: dit is het gewricht dat tussen het schouderblad en de romp beweegt

De rotatorcuff spieren en de pezen zorgen ervoor dat de schouder in de kom blijft. De slijmbeurzen zorgen voor een soepele beweging van de gewrichten. Doordat de schouder beweeglijk is en er veel spieren omheen lopen, kunnen er op verschillende plaatsen zenuwen of vaten bekneld raken.

Schouderklachten herkennen

Bij schouderklachten kan er zowel pijn ontstaan op de plaats van het gewricht als rondom de schouder. Deze klachten kunnen plotseling of geleidelijk ontstaan, en je kunt er zowel in rust als tijdens inspanning last van hebben. Schouderklachten worden vaak gekenmerkt door nachtelijke pijn en pijn bij het heffen van de arm. In veel gevallen straalt deze pijn uit naar de nek, de bovenarm of de hand en kun je tintelingen in je hand ervaren.

Oorzaken van schouderklachten

In de meeste gevallen ontstaan schouderklachten door overbelasting van het gewricht. Denk bijvoorbeeld aan lang in een verkeerde houding achter de computer zitten of zwaar werk verrichten waarbij je veel over je hoofd moet tillen. Doordat er lang achter elkaar dezelfde beweging gemaakt wordt of dezelfde houding wordt aangenomen, ontstaat er irritatie in het gewricht. De slijmbeurs in de schouder kan hierdoor opzwellen waardoor de schouder niet meer soepel kan bewegen en pijn gaat doen. 

Schouderklachten voorkomen

Volg onze tips om schouderklachten te voorkomen:

1. Let op jouw houding

Als je last hebt van terugkerende schouderklachten, kan dit aan jouw houding liggen. Dit kun je verhelpen door je schouderspieren te trainen en deze op de juiste manier te gebruiken. 

2. Zorg voor een goede warming-up

Veel schouderklachten ontstaan na het sporten. Probeer dit met een warming-up te voorkomen. Zeker bij zwemmen of racket- en gooi sporten is een goede warming-up erg belangrijk. 

3. Werp een kritische blik op jouw werkplek

Een andere veel voorkomende oorzaak van schouderklachten is een verkeerde zithouding. Werp daarom een kritische blik op jouw werkplek om erachter te komen of dit de oorzaak van jouw klachten kan zijn. Zorg ervoor dat je bureau op de juiste hoogte staat, je armen op jouw bureau kunnen rusten in een hoek van 90 graden en dat jouw bureaustoel de rug en schouders ondersteunt. 

4. Blijf in beweging

Jouw spieren verstijven als je te lang in dezelfde houding blijft zitten. Zorg er daarom voor dat je voldoende in beweging blijft. Doe bijvoorbeeld regelmatig wat rek- en strekoefeningen of ga tijdens de pauze een kort stukje wandelen.

Behandeling schouderklachten

Een combinatie van fysiotherapie en eventueel manuele therapie bevordert het herstel van jouw schouderklachten. De fysiotherapeuten bij Richard Smith Fysiotherapie hebben veel ervaring met het behandelen van schouderklachten. Je krijgt uitleg over het beloop van de klachten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Daarnaast kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten rondom de schouder. 

Heb je last van schouderklachten? Maak vandaag nog een afspraak met één van onze fysiotherapeuten of neem contact met ons op.