Hamstringblessures bij het hardlopen

Hamstring-blessures bij het hardlopen

Veel hardlopers ervaren hamstringklachten tijdens of na het hardlopen. Deze klachten kunnen veroorzaakt worden door een verstoring in de balans tussen de verschillende spieren, of door bewegingsbeperkingen in de verschillende gewrichten tussen de rug en de tenen.

Waar zitten je hamstrings?

De hamstring bestaat uit 3 spieren aan de achterkant van je bovenbeen. De medische namen voor deze spieren zijn m. biceps femoris, m. semitendinosus en m. semimembranosus. Deze spieren lopen van je zitknobbel naar de binnen- en buitenzijde van je knie. De hamstrings zorgen ervoor dat je knie niet te ver buigt. 

Hamstringblessure

Bij een hamstringblessure is er sprake van een (gedeeltelijke) scheur in de spieren of pezen van de hamstrings. Het is een blessure die vaak voorkomt bij mensen die hardlopen. Bij hamstringblessures hebben mensen vaak last van krachtverlies en/of pijn tijdens hardlopen, sprinten of het buigen van de knie tegen weerstand. De hamstrings zelf voelen stijf en verhard aan. In sommige gevallen is er na 24 tot 48 uur een blauwe verkleuring en zwelling te zien. Als er sprake is van een forse scheur is er soms een kuiltje voelbaar.

Hamstring-blessure

Bij een hamstringblessure is er sprake van een (gedeeltelijke) scheur in de spieren of pezen van de hamstrings. Het is een blessure die vaak voorkomt bij mensen die hardlopen. Bij hamstringblessures hebben mensen vaak last van krachtverlies en/of pijn tijdens hardlopen, sprinten of het buigen van de knie tegen weerstand. De hamstrings zelf voelen stijf en verhard aan. In sommige gevallen is er na 24 tot 48 uur een blauwe verkleuring en zwelling te zien. Als er sprake is van een forse scheur is er soms een kuiltje voelbaar.

Oorzaak hamstringblessure

Een spierscheur in de hamstring kan ontstaan door het plotseling krachtig aanspannen van de hamstrings. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het trekken van een sprint. In dit geval voel je de klachten vaak in het midden van de spier. Heb je juist klachten dichter bij je bil? Dit wordt vaak veroorzaakt door verrekking van de spier door bijvoorbeeld overbelasting of door te rennen op een glad wegdek. Verkorte hamstrings, relatief zwakke hamstrings of een eerdere hamstringblessure kunnen risicofactoren zijn voor het ontstaan van een (nieuwe) hamstringblessure.

Oorzaak hamstring-blessure

Een spierscheur in de hamstring kan ontstaan door het plotseling krachtig aanspannen van de hamstrings. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het trekken van een sprint. In dit geval voel je de klachten vaak in het midden van de spier. Heb je juist klachten dichter bij je bil? Dit wordt vaak veroorzaakt door verrekking van de spier door bijvoorbeeld overbelasting of door te rennen op een glad wegdek. Verkorte hamstrings, relatief zwakke hamstrings of een eerdere hamstringblessure kunnen risicofactoren zijn voor het ontstaan van een (nieuwe) hamstringblessure.

De ernst van de blessure

De ernst van een hamstringblessure wordt uitgedrukt in graden:

Graad 1: milde spierscheur, lichte verrekking zonder spierscheur en geen krachtverlies;
Graad 2: matige spierscheur, duidelijke verscheuring van spiervezels en sprake van krachtverlies;
Graad 3: totale ruptuur van de spier.

De hamstringklachten worden op basis van de graad van de blessure behandeld.

Wat kan je zelf doen bij een hamstringblessure?

Heb je tijdens het hardlopen een hamstringblessure opgelopen? Start dan zo snel mogelijk met het volgende en blijf hier gedurende de eerste 48 uur mee doorgaan:

• Koel de pijnlijke plek gedurende 10 tot 15 minuten met ijs of een ice-pack en herhaal dit meerdere keren per dag. Zorg dat je een handdoek tussen het ijs en je huid plaatst zodat het ijs niet op de blote huid ligt.
• Zorg voor voldoende rust. Stop daarom met sporten en leun niet meer op het pijnlijke been.
• Leg een drukverband aan. Drukverband helpt om bloedinkjes in het bovenbeen, die ontstaan zijn door de spierscheur, te stelpen.
• Houdt het been zoveel mogelijk hoog.

Het is erg belangrijk om snel hulp in te schakelen om zo snel mogelijk te genezen van je klachten.

Wat kan je zelf doen bij een hamstring-blessure?

Heb je tijdens het hardlopen een hamstringblessure opgelopen? Start dan zo snel mogelijk met het volgende en blijf hier gedurende de eerste 48 uur mee doorgaan:

• Koel de pijnlijke plek gedurende 10 tot 15 minuten met ijs of een ice-pack en herhaal dit meerdere keren per dag. Zorg dat je een handdoek tussen het ijs en je huid plaatst zodat het ijs niet op de blote huid ligt.
• Zorg voor voldoende rust. Stop daarom met sporten en leun niet meer op het pijnlijke been.
• Leg een drukverband aan. Drukverband helpt om bloedinkjes in het bovenbeen, die ontstaan zijn door de spierscheur, te stelpen.
• Houdt het been zoveel mogelijk hoog.

Het is erg belangrijk om snel hulp in te schakelen om zo snel mogelijk te genezen van je klachten.

Hamstringblessure voorkomen

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om hamstringblessures bij het hardlopen te voorkomen:

• Zorg voor een uitgebreide warming-up. Door je spieren warm te maken voordat je begint met hardlopen, kan je de kans op spierscheuren aanzienlijk verkleinen.
• Sluit altijd af met een cooling-down. Met een cooling-down na het hardlopen zorg je ervoor dat je lichaam wordt afgekoeld en het herstel verbeterd wordt.

Hamstring-blessure voorkomen

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om hamstringblessures bij het hardlopen te voorkomen:

• Zorg voor een uitgebreide warming-up. Door je spieren warm te maken voordat je begint met hardlopen, kan je de kans op spierscheuren aanzienlijk verkleinen.
• Sluit altijd af met een cooling-down. Met een cooling-down na het hardlopen zorg je ervoor dat je lichaam wordt afgekoeld en het herstel verbeterd wordt.

Hamstringblessures bij Richard Smith Fysiotherapie

Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met het behandelen van hamstringblessures. De fysiotherapeut geeft jou hierbij uitleg over het beloop van de klachten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Daarbij kan de behandeling bestaan uit mobilisatie en het losmaken van spieren rondom de hamstrings.

Wil je meer weten over de behandeling van hamstringblessures bij Richard Smith Fysiotherapie? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.

Hamstring-blessures bij Richard Smith Fysiotherapie

Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met het behandelen van hamstringblessures. De fysiotherapeut geeft jou hierbij uitleg over het beloop van de klachten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Daarbij kan de behandeling bestaan uit mobilisatie en het losmaken van spieren rondom de hamstrings.

Wil je meer weten over de behandeling van hamstringblessures bij Richard Smith Fysiotherapie? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.