Hand- en polsklachten voorkomen

Er zijn ontzettend veel verschillende hand- en polsklachten. Deze klachten komen ook erg vaak voor. Om hand- en polsklachten te voorkomen hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet.

Hoe ontstaan hand- en polsklachten?

Klachten in de hand of pols kunnen geleidelijk of uit het niets ontstaan. In de meeste gevallen heeft de oorzaak te maken met een aandoening in de pezen of zenuwen die in de pols of hand lopen. Deze klachten komen vaak door overbelasting of een verkeerde stand van de pols en hand.

Hand- en polsklachten kunnen ook veroorzaakt worden door:

• Een peesontsteking in de pols;
Artrose of gewrichtsslijtage;
• Carpaal Tunnel Syndroom: een beknelling van de zenuw;
• Bindweefselknobbels rond de pezen die ervoor zorgen dat de vingers buigen;
• Een kneuzing van het polsgewricht of vingers;
• Een bacteriële infectie;
• Een breuk.

Hoe kan je hand- en polsklachten voorkomen?

We hebben een aantal tips op een rijtje gezet waarmee je hand- en polsklachten kunt voorkomen:

1. Houd je hand en pols voldoende in beweging

Het is erg belangrijk om je pols goed in beweging te houden, om de kans op hand- en polsklachten te verkleinen. Zeker als je een kantoorbaan hebt en je veel achter een computer zit. Houd je hand en pols tijdens het werken in beweging door af en toe je vingers te rekken en strekken en je pols rond te draaien. Op deze manier houd je de gewrichten soepel.

2. Heb je last van artrose? Houd je pols en hand dan in beweging, maar voorkom overbelasting

Artrose is een veelvoorkomende hand- of polsklacht. Klachten van artrose zijn stijfheid en pijn in de pols, vinger of duim. Het is daarom erg belangrijk om je pols en hand te blijven bewegen, maar overbelasting te voorkomen. In het geval van artrose is het verstandig om hulp te vragen bij een fysiotherapeut. Een fysiotherapeut kan je namelijk laten zien welke oefeningen je allemaal kunt doen.

3. Wissel staand en zittend werk met elkaar af

Klachten in de hand en pols kunnen ook veroorzaakt worden door herhalende bewegingen, een langdurige statische houding of een combinatie hiervan. Door afwisselend staand en zittend te werken, kun je dit voorkomen. Het afwisselen zorgt ervoor dat de spieren aan- en ontspannen.

Richard Smith Fysiotherapie voor hand- en polsklachten

Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met hand- en polsklachten. Bij onze behandeling krijg je uitleg over het beloop van de klachten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. De fysiotherapeut stelt samen met jou een plan op om zo snel mogelijk van je klachten af te komen. Daarnaast kan de behandeling bestaan uit echografie, manuele therapie en het losmaken van spieren en gewrichten. Bij zwelling kan ook cryotherapie worden toegepast.

Wil je meer weten over de behandeling van hand- en polsklachten? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.