Jumpers knee (springersknie)

Een jumpers knee (springersknie) is een veel voorkomende blessure aan de knie. Bij deze blessure is er sprake van een peesaanhechtingsprobleem aan de onderzijde van de knieschijf. Een jumpers knee komt vaak voor bij sporten met veel sprongbelasting, zoals volleybal en basketbal.

Wat is een jumpers knee (springersknie)?

De knieschijf wordt met het scheenbeen verbonden door middel van de patellapees. Bij een jumpers knee treedt er pijn en zwelling op aan de onderzijde van de knieschijf. Dit komt door irritatie van de patellapees. De medische naam van deze blessure is patellapees tendinopathie (patella tendinitis). 

Jumpers knee is een overbelastingsblessure. Bij deze blessure is er een toename van vocht en cellen in de patellapees. De normale rangschikking van de peesvezels kunnen ook veranderen. In dat geval hebben de vezels geen rechtlijnig verloop meer, maar verlopen ze door elkaar.

Symptomen van jumpers knee (springersknie)

De meest voorkomende klachten bij een jumpers knee zijn:

• Pijn aan de onderzijde van de knieschijf;
• Zwelling van de kniepees;
Stijfheid en/of startpijn.

De klachten van een jumpers knee zijn in 4 categorieën te verdelen:

• Graad 1: de pijn en/of stijfheid wordt alleen ervaren na sportactiviteiten.
• Graad 2: de pijn en/of stijfheid wordt zowel voor als na sportactiviteiten ervaren, maar verdwijnt na de warming-up.
Graad 3: de pijn en/of stijfheid wordt voor, tijdens en na de sportactiviteiten ervaren.
Graad 4: de pijn en/of stijfheid beïnvloed de dagelijkse bezigheden.

Oorzaken jumpers knee (springersknie)

Een jumpers knee ontstaat door een disbalans tussen de (over)belasting van de pees en de mate waarin de pees belastbaar is. Door deze disbalans ontstaat aan de onderzijde van de knieschijf een verminderde peeskwaliteit. Deze chronische irritatie van de pees zorgt ervoor dat je last krijgt van belastingafhankelijke klachten van pijn en soms zwelling van de pees aan de onderzijde van de knieschijf. 

Deze knieblessure komt vaak voor bij sporten met veel sprongbelasting. Denk bijvoorbeeld aan basketbal of volleybal. Echter, de blessure komt ook vaak voor bij sporten waarbij veel belasting op de kniepees komt, zoals hardlopen, veldsporten of bergwandelen.  

De exacte oorzaak van een jumpers knee is nog onduidelijk. De frequentie tussen sport en herstel, de spierlengte, de stand van het been, het schoeisel en de spierkracht zijn allemaal factoren die te maken hebben met de disbalans van de patellapees.

Wat kan ik doen bij een jumpers knee (springersknie)?

Er zijn een aantal dingen die je kunt doen als je last hebt van deze blessure, namelijk:

1. Trainingen aanpassen

Het is erg belangrijk dat je tijdelijk je trainingen aanpast, zodat je blessure kan herstellen. De sportactiviteiten mogen slechts lichte gevoeligheid opwekken. Sportactiviteiten die hier goed voor zijn, zijn wandelen, zwemmen, fietsen, het bovenlichaam trainen en trainen op een crosstrainer. Je kunt de trainingen geleidelijk opbouwen wanneer de pijnklachten en de ochtendstijfheid vrijwel verdwenen zijn. 

2. Neem een pauze van ‘springsporten’

Doe je aan sporten waar veel sprongbelasting in voor komt? Dan is het verstandig om hier een paar weken mee te stoppen.

3. Blijf in beweging

Het is belangrijk om niet volledig rust te nemen. Dit kan namelijk leiden tot afzwakking van het spierpeescomplex, waardoor er in de toekomst meer pijnklachten kunnen ontstaan. Probeer er wel voor te zorgen dat je de knie niet overbelast.

Richard Smith Fysiotherapie

Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben we veel ervaring met knieblessures. Door een combinatie van fysiotherapie en manuele therapie wordt het herstel van de jumpers knee bevordert. Daarnaast kan de behandeling ook bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten rondom de knie. 

Heb je last van jumpers knee? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak met één van onze fysiotherapeuten.