Ochtendtraining

Ben je ’s avonds na je werk vaak te moe om nog te sporten? Start je dag dan met een work-out! Door in de ochtend te trainen begin je de dag met een goed humeur én heb je ’s avonds meer tijd over.

De voordelen van trainen in de ochtend

Een ochtend work-out brengt meerdere voordelen met zich mee:

• Sporten zorgt ervoor dat er gelukshormonen vrijkomen en dat je cardiovasculaire systeem op gang wordt gezet. Hierdoor heb je de rest van de dag meer energie en een goed humeur;
• ’s Ochtends is er minder afleiding waardoor je ongestoord kunt sporten;
• In de ochtend piekt je testosterongehalte. Hierdoor wordt je eiwitstofwisseling gestimuleerd en de spiergroei ondersteund;
• Je hebt in de avond meer tijd over.

Maak van ochtendtraining een gewoonte

Je hoeft geen ochtendmens te zijn om te trainen in de ochtend. Het is namelijk gewoon een kwestie van gewoonte. We hebben een aantal tips op een rijtje gezet die jou kunnen helpen om van ochtendtraining een gewoonte te maken.

1. Zet je wekker 10 minuten te vroeg

Geef jezelf 10 minuten de tijd om eerst wakker te worden zodat je niet hoeft te haasten. Hierdoor kan je rustig wakker worden en fris starten met je ochtendtraining.

2. Bouw de trainingen langzaam op

Als je geen ochtend trainer bent, moet je lichaam vaak nog even wennen. Begin daarom met rustige trainingen zodat je lichaam kan wennen. Bouw de trainingen steeds meer op naarmate het beter gaat.

3. Ga niet uitgebreid ontbijten

Het is erg belangrijk dat je niet uitgebreid gaat ontbijten voor je ochtendtraining. Je kunt beste een kleine snack nemen, zoals een banaan, die niet zwaar op je maag liggen en waar je snel energie in de vorm van koolhydraten van krijgt. Drink je altijd koffie in de ochtend? Dan kan je dat ook voor je training blijven doen. Cafeïne werkt als een opkikker. Hierdoor kun je optimaal trainen.

4. Zorg voor een goede warming-up

Een goede warming-up is altijd belangrijk, dus ook voor je ochtendtraining. Een warming-up verhoogt je lichaamstemperatuur, beschermt je tegen blessures en mobiliseert je gewrichten. Je lichaam is in de ochtend niet meteen voorbereid op snelle en abrupte bewegingen. Begin je ochtendtraining daarom altijd met een warming-up.

5. Train op vaste dagen

Op sommige dagen, zeker in het begin, zal je niet zoveel zin hebben om te gaan sporten en wil je liever in bed blijven liggen. Train daarom op vaste dagen. Door van tevoren te bepalen welke dagen je echt gaat trainen, is de kans een stuk groter dat je ook daadwerkelijk gaat trainen.

Richard Smith Fysiotherapie

Heb je last van een blessure waardoor je niet kunt beginnen aan ochtendtrainingen? Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met het behandelen van diverse blessures. Neem direct contact met ons op of maak alvast een afspraak.