Sporten in de hitte: 7 tips

Tijdens de zomer hebben we te maken met hoge temperaturen. Dit hete weer zou je echter niet moeten weerhouden om te sporten. Om ervoor te zorgen dat je verantwoord kunt sporten in de zomer, hebben wij een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

Sporten in de zomer

Is het verstandig om te sporten in de zomer? Zeker! Sporten in de zomer heeft dezelfde voordelen als sporten in de winter, herfst of lente. Sporten zorgt er onder andere voor dat je bloedsomloop op gang wordt gebracht, je spieren versterken en je conditie verbeterd.

Sporten in de zomer wordt echter vaak als iets vervelends gezien. Het is namelijk erg heet en het felle zonlicht helpt vaak ook niet mee. De training voelt hierdoor vaak zwaarder aan. Dit maakt sporten in de zomer daarentegen niet minder belangrijk. Net als in de winter, herfst en lente is het ook in de zomer belangrijk om voldoende in beweging te blijven.

7 tips om in de zomer te sporten

Om ervoor te zorgen dat je zelfs in de hete temperaturen en het felle zonlicht een effectieve training kunt hebben, hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet.

1. Drink genoeg

Door het zweten en door je ademhalen verliest je lichaam veel vocht. Het is daarom erg belangrijk om voldoende te drinken, zelfs als je niet heel veel zweet. Het wordt aangeraden om iedere 15 tot 30 minuten een drinkpauze in te lassen.

Heb je een lange training? Dan is het verstandig om naast vocht ook mineralen en koolhydraten aan te vullen. Je koolhydratenreserves raken na 1 á 2 uur namelijk uitgeput. Isotone drankjes zijn hier erg geschikt voor.

2. Ga op het juiste moment sporten

In de zomer is het erg belangrijk dat je op het juiste moment gaat sporten. In de middag zijn de temperaturen vaak op het hoogst. Zorg er daarom voor dat je deze tijden vermijdt. De beste momenten om te sporten zijn in de ochtend of in de avond.

3. Kies de juiste plek om te sporten

Naast het kiezen van het juiste moment is het kiezen van de juiste plek minstens zo belangrijk. Op het zwarte asfalt wordt het sneller heet en blijft het langer warm. De temperaturen kunnen daardoor een stuk hoger zijn dan op het gras of op het zand. Verplaats je training daarom naar een plek met onverharde bodem. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je training binnen te doen.

4. Draag lichte kleding

Om ervoor te zorgen dat de verdamping van zweet niet belemmerd wordt, raden wij aan om lichte en luchtige kleding te dragen. Denk hierbij aan stof die niet tegen je huid plakt en zweet en warme lucht vasthoudt. Daarbij heeft witte kleding de voorkeur. Wit weerkaatst de warmte namelijk uit de omgeving, terwijl zwart de warmte absorbeert waardoor je het nog warmer krijgt.

Bescherm daarnaast ook je hoofd en nek tegen direct zonlicht. Zorg er hierbij wel voor dat je iets gebruikt met ventilatie. Bijvoorbeeld een helm met gaten. Draag tenslotte een zonnebril om je ogen te beschermen tegen het felle zonlicht.

5. Smeer je in met zonnebrand

Je verbrandt vaak sneller dan je denkt. Smeer je daarom goed in met zonnebrand.

6. Doe rustig aan

Het is erg belangrijk om het rustig aan te doen als je sport in hete temperaturen. Je kunt het tempo van de trainingen langzaam opvoeren wanneer je lichaam na een paar trainingssessies gewend is geraakt aan de hoge temperaturen.

7. Stop op tijd

Bij sporten in hoge temperaturen moet je goed naar je lichaam luisteren. Een eerste teken van overbelasting zijn meestal hittekrampen. Deze krampen zijn vaak merkbaar in je kuiten of bovenbeen. Neem deze waarschuwingssignalen serieus.

Heb je een opvallend bleekgezicht, hoofdpijn en misselijkheid? En voel je je zwak en duizelig? Dan heb je last van hitte-uitputting. Ga in de schaduw zitten, drink genoeg en leg een verkoelende doek op je voorhoofd. Heb je last van ernstige symptomen? Ga dan langs bij een arts. Misschien heb je last van een zonnesteek of een hitteberoerte.

Richard Smith Fysiotherapie

Heb je blessures opgelopen tijdens het sporten in de hitte? Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met verschillende sportblessures. Op basis van jouw klachten maakt de fysiotherapeut samen met jou een plan om zo snel mogelijk te herstellen.

Wil je meer weten over de specialisaties bij Richard Smith Fysiotherapie? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.