Omgaan met stress

Uit onderzoek is gebleken dat het stressniveau continu toeneemt, vooral in steden. Omgaan met stress wordt dus ook steeds belangrijker. Een ander woord voor omgaan met stress is stressmanagement.

Wat is stressmanagement?

Met stressmanagement leer je je stress in stressvolle situaties onder controle te houden. Af en toe stress ervaren is volkomen normaal. Bij stress komen er stresshormonen vrij. Deze stresshormonen zorgen ervoor dat je lichaam alert is en gepast reageert op een gevaarlijke situatie of als je iets belangrijk moet doen.

Is de stressvolle situatie voorbij? Dan gaat de spanning normale gesproken weg. Blijft de spanning aanwezig? Dat is niet de bedoeling. Het gevolg hiervan kan zijn dat je allerlei klachten krijgt, zoals vermoeidheid, slecht slapen, piekeren, hoofdpijn en hartkloppingen. Je kunt overspannen raken of een burn-out krijgen. Met stressmanagement kan je dit voorkomen.

Tips voor stressmanagement

Om je op weg te helpen met stressmanagement, hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet.

1. Kom achter de oorzaak van je stress

In sommige gevallen is het niet duidelijk waar je stress vandaan komt. Het is echter wel erg belangrijk om de oorzaak van je stress te weten als je er goed mee om wilt gaan. Een handige manier om hierachter te komen is door je gedachten en gevoelens op te schrijven. Dit helpt je om veelvoorkomende patronen te herkennen.

2. Zorg voor ontspanning

Heb je een drukke en stressvolle week achter de rug? Zorg dan voor ontspanning. Dit is belangrijk om de stresshormonen kwijt te raken.

3. Stel prioriteiten

Een prioriteitenlijstje kan ontzettend handig zijn om je stress beter te handelen. Je creëert met zo een lijstje namelijk overzicht. Daarnaast zorg je er met het opschrijven ook voor dat je er niet meer over na hoeft te denken. Hierdoor krijg je meer rust in je hoofd.

4. Doe 1 ding tegelijk

Doe je vaak meerdere dingen tegelijk? Dit zorgt er in de meeste gevallen voor dat je stressniveau alleen maar hoger wordt. Doe daarom 1 taak tegelijk. Op deze manier kan je je ook 100% voor deze taak inzetten. Hierdoor krijg je niet alleen meer rust, maar ben je ook effectiever en presteer je beter.

5. Verlaag het tempo

Ben je continu bezig met wat je allemaal nog moet doen? Ben je de hele dag heen en weer aan het rennen om je taken af te krijgen? Verlaag dan het tempo en neem een stapje terug. Kijk kritisch naar je taken en schrap de taken die toch niet zo belangrijk zijn. Begin je dag rustig en houd dit tempo vast.

6. Leef in het heden

Ben je steeds bezig met wat je straks of morgen nog allemaal moet doen? Probeer dat los te laten. Probeer alleen bezig te zijn met het heden, niet met de toekomst. Ben je onderweg naar je werk? Focus dan op de dingen die je onderweg ziet. Niet op de dingen die je straks op werk moet doen. Relax wat meer en geniet van het moment.

7. Blijf in beweging en eet gezond

Bewegen is een ontzettend effectieve manier van stressmanagement. Het beste is om elke dag minimaal een half uur te bewegen. Probeer je hoofd bijvoorbeeld leeg te maken door in je pauze een rondje te wandelen. Eet daarbij ook gezond. Goed en gezond eten op vaste tijden maakt je namelijk minder vatbaar voor stress.

Stressmanagement bij Richard Smith Fysiotherapie

Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met patiënten die last hebben van stress, overspannenheid of een burn-out. Op basis van jouw klachten wordt er samen met jou een plan gemaakt om zo snel mogelijk te herstellen.

Wil je meer weten over stressmanagement bij Richard Smith Fysiotherapie? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.