Verminder jouw slaapproblemen met slaaptherapie

Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je alert en uitgerust door de dag gaat. Dit is één van de redenen waarom het zo belangrijk is om goed te slapen. Toch kampt ruim 40% van de Nederlanders met slaapproblemen. Deze slaapproblemen kunnen een groot effect hebben op onze mentale en fysieke gezondheid. Slaaptherapie is een effectieve manier om deze problemen te behandelen en ervoor te zorgen dat de bijkomende klachten verholpen worden.

Richard Smith Fysiotherapie: 
de fysiotherapeut voor slaapproblemen

Heb je last van slaapproblemen? Maak vandaag nog een afspraak met één van onze gespecialiseerde fysiotherapeuten.

Wat is slaaptherapie?

Slaaptherapie is een behandeling die speciaal bedoeld is voor mensen met slaapproblemen. De behandeling heeft als doel de slapeloosheid zelf en de klachten als gevolg van deze slapeloosheid te verminderen. Mogelijke bijkomende klachten van slapeloosheid zijn onder andere:

Pijn
• Vermoeidheid
Een overbelast gevoel
Angst
Depressie
Bewegingsarmoede
Doorslaap problemen
Concentratieproblemen
Piekeren

Voor wie is slaaptherapie geschikt?

Slaaptherapie is geschikt voor iedereen die last heeft van een slaapstoornis. Slaapstoornissen zijn onder te verdelen in biomedische slaapstoornissen en subjectieve of gedragsmatige slaapstoornissen. Bij biomedische slaapstoornissen is de oorzaak van de stoornis een aantoonbaar (lichamelijk) probleem. Dit kunnen de volgende problemen zijn:

• Apneu: regelmatig stoppen met ademen in de nacht in combinatie met flink snurken 
• Rusteloze benen
Ongewenste gedragingen tijdens het slapen, zoals angst, paniek, dromen, nachtmerries of slaapwandelen

Je kunt ook last hebben van een subjectieve of gedragsmatige slaapstoornis. Dit houdt in dat je het gevoel hebt dat je slecht slaapt. Mogelijke oorzaken hiervoor zijn:

•  Slecht inslapen in combinatie met de neiging om te lang uit te slapen
•  Slecht doorslapen en last hebben van piekeren
• 
‘s nachts te lang wakker liggen
• 
Te vroeg wakker worden in de ochtend
• 
‘s ochtends onvoldoende uitgerust voelen en tegen de dag opzien

Deze slaapstoornissen komen op alle leeftijden voor. Voor alle leeftijden en alle slaapstoornissen kun je terecht bij een slaaptherapeut.

Tips voor een goede nachtrust

Er zijn ook een aantal dingen die je zelf kunt doen om ervoor te zorgen dat je beter slaapt. Hiervoor hebben wij een aantal tips op een rijtje gezet:

1. Maak gebruik van regelmatige bedtijden. Op deze manier raakt jouw lichaam hierop ingesteld en val je sneller in slaap.
2. Slaap niet meer dan nodig is om je de volgende dag uitgerust te voelen.
3. Eet niet te kort voor het slapen en eet geen te zware maaltijden in de avond. 
4. Houd een rustig, ontspannen ritueel aan in het laatste uur voordat je gaat slapen. Probeer in dit laatste uur ook schermen van jouw telefoon, laptop en tv te vermijden. Lees in plaats daarvan een boek of schrijf de gebeurtenissen van de dag op. 
5. Zorg voor voldoende ontspanning en rustmomenten gedurende de dag.

Richard Smith Fysiotherapie

Heb je last van slaapproblemen? De fysiotherapeuten bij Richard Smith Fysiotherapie hebben veel ervaring met het behandelen van mensen met slaapstoornissen. Maak vandaag nog een afspraak met één van onze fysiotherapeuten of neem contact met ons op.