Of u het nou wilt of niet, u moet eraan geloven. Bij het ouder worden verliest u spiermassa, waardoor u moeilijker kunt bewegen. Hoe zit dit precies en hoe kunt u dit voorkomen?

 

Afname in spiermassa

Tussen de 25 en 30 jaar oud beginnen mensen met het verliezen van spiermassa. Dit begint met gemiddeld 1 procent spiermassa per jaar. Als u boven de 75 jaar oud bent, is het dus mogelijk dat u ongeveer de helft van uw spiermassa bent verloren. Samen met een tekort aan eiwitten zorgt inactiviteit zorgt voor afname van uw spiermassa en uw spierkracht: Sarcopenie. Hierdoor wordt het lastiger om te bewegen en neemt het risico om te vallen toe. Mensen met Sarcopenie hebben een lagere levensverwachting. Uw spieren hebben namelijk een voordelig effect op de bloedsuikerspiegel en beschermen u tegen overgewicht en diabetes. Genoeg redenen om snel in actie te komen!

 

‘’Use it or lose it.’’

Behoud uw spiermassa door te bewegen

Mobiliteit voor ouderen is heel belangrijk. De normale dingen, zoals fietsen, traplopen of een rondje lopen gaan minder soepel als u een dagje ouder wordt. Maatschappelijke activiteiten, zoals boodschappen doen, een bezoek aan de dokter of op zondag naar de kerk zijn afhankelijk van uw mobiliteit. Als spieren niet genoeg gebruikt worden, zullen deze snel verdwijnen. Door voldoende te bewegen behaalt u meer winst in uw gezondheid en het behoud van uw spiermassa. Ouderen zouden per week minimaal 2,5 uur matig intensief moeten bewegen, zoals bijvoorbeeld fietsen of wandelen. Volgens de cijfers van het RIVM haalde ruim de helft van Nederland deze richtlijnen niet.

 

‘’Je bent wat je eet.’’

Gezond oud worden met eiwitten

Alles wat u eet wordt opgenomen door uw lichaamscellen en deze vormen uw lichaam. Door goed en gezond te eten kunt u het ouder worden vertragen. Vooral de inname van voldoende eiwitten is voor ouderen cruciaal. Ouderen krijgen over het algemeen te weinig eiwitten binnen en op die manier verslechtert de opbouw van spiermassa in de loop der tijd. Uw spierweefsel is opgebouwd uit eiwitten. Een dagelijkse hoeveelheid aan hoogwaardige eiwitten stimuleren de aanmaak van deze eiwitten in de spieren. Door voldoende eiwitten in te nemen kan op termijn uw spiermassa worden behouden of zelfs spiergroei bevorderen. Terwijl bij gezonde volwassenen dagelijks tussen de 60 en 65 gram wordt aanbevolen, zou voor ouderen tussen de 80 en 90 gram eiwitten per dag voldoende zijn. Wij raden aan om deze hoeveelheid eiwitten te verdelen over 3 á 4 maaltijden per dag. Bij de meeste ouderen is dit bij het avondeten geen probleem, maar bij het ontbijt of de lunch is dit voor veel ouderen een stuk lastiger. Meestal bewegen ouderen na het avondeten nauwelijks meer. In dat geval helpt het om ’s ochtends meer eiwitten in te nemen. Om ‘s ochtends toch aan voldoende eiwitten te komen kunt u bijvoorbeeld brood vervangen door magere kwark of een bord met havermoutpap.

 

Oefentherapie

Bij Richard Smith Fysiotherapie hechten wij veel waarde aan de zelfredzaamheid van ouderen in het dagelijks leven. Door middel van oefentherapie zorgen onze oefentherapeuten er samen met u voor dat u zo lang mogelijk zelfstandig thuis kan blijven wonen. Met oefentherapie worden spiercontracties en bewegingen van het lichaam teweeg gebracht, om zo het functioneren van een persoon te verbeteren, zodat deze zijn of haar dagelijkse activiteiten kan blijven uitvoeren. Daarnaast levert oefentherapie een bijdrage aan het vergroten van uw zelfvertrouwen.

 

‘’Na een bezoek aan het ziekenhuis ben ik door de arts doorverwezen naar Richard Smith Fysiotherapie. Er werd door de arts geconstateerd dat mijn zenuwen in mijn rug en mijn voeten waren aangetast en dit zou niet meer goedkomen. Ik ben in die periode een aantal keren gevallen. Ik ben nu twee maanden onder behandeling bij Richard Smith Fysiotherapie en ik ben in die periode niet meer gevallen. Ik voel me door de therapie een stuk sterker!’’

Louise Fokkens

 

Benieuwd naar wat Richard Smith Fysiotherapie voor uw gezondheid kan betekenen? Schroom niet om contact met ons op te nemen! Laat u adviseren door een van onze therapeuten en kom dezelfde dag langs voor een afspraak!