De voordelen van sporten voor ouderen

Door voldoende te sporten en te bewegen blijf je fit. Dit geldt ook voor ouderen. Met sporten en bewegen behoud je een goede conditie en voel je je lichamelijk en mentaal fitter. Daarbij verkleint het ook de kans op (chronische) ziektes. In ons eerdere blog over vitaal ouder worden, hebben wij over het verliezen van spiermassa én hoe je dit kunt voorkomen verteld. Deze keer gaan wij dieper in op de verschillende voordelen van sporten voor ouderen.

Richard Smith Fysiotherapie: 
de fysiotherapeut voor ouderen

Heb je last van ouderdomsklachten? Maak vandaag nog een afspraak en kom zo snel mogelijk van je klachten af!

Een bijkomend nadeel van ouder worden, is het steeds meer ervaren van klachten en kwalen die je kunnen beperken in het dagelijkse leven. Je spieren en gewrichten zullen naarmate je ouder wordt steeds minder sterk en soepel worden. Dit leidt vaak tot klachten zoals krachtverlies, botontkalking, stijfheid en concentratieproblemen. Helaas hebben we voor een groot deel geen invloed op het krijgen van dit soort klachten en hoort dit nu eenmaal bij ouder worden. Daarentegen zijn er wel een aantal dingen die je kunt doen om sommige klachten te remmen. En één van die dingen is: in beweging blijven.

De voordelen van sporten voor ouderen

Naast het behouden van spiermassa zijn er nog ontzettend veel andere voordelen van sporten en bewegen voor ouderen.

Een goed gevoel

Van sporten en bewegen krijg je energie. Je lichaam en hersenen worden actief gebruikt, waardoor je een voldaan gevoel krijgt. Tijdens het sporten maak je namelijk een stofje genaamd ‘endorfine’ aan. Dit stofje zorgt ervoor dat je meer ontspannen bent en je een tevreden gevoel krijgt.

Een goede gezondheid

Eén van de beste manieren om een goede gezondheid te krijgen én te houden, is om regelmatig te bewegen. Lichamelijke beweging is namelijk goed voor het hart, de bloedvaten en de longen. Daarbij verkleint het de kans op chronische ziekten, zoals kanker, diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. 

Regelmatig bewegen kan ook een positief effect hebben op mensen die last hebben van een chronische aandoening. Het kan zelfs de lichamelijke pijn die mensen met artritis ervaren verminderen. Het is hierbij wel erg belangrijk dat je goed luistert naar je lichaam en je grenzen bewaakt.

Goed voor de hersenen

Sporten en bewegen hebben ook een positief effect op de hersenen. Het is namelijk goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. Veel in beweging zijn heeft ook invloed op de groei en de aanmaak van hersencellen.

Blijf zelfstandig

Door wekelijks 2,5 uur matig-intensief te bewegen, houd je je spieren en uithoudingsvermogen op peil. Het helpt daardoor ook om langer zelfstandig te blijven en het verminderd de kans op lichamelijke beperkingen. 

Bij matig-intensief bewegen gaat je hartslag omhoog, maar blijft het wel mogelijk om te praten. Denk bijvoorbeeld aan wandelen, fietsen, huishoudelijk werk of klussen in de tuin.

Blijf in beweging bij Richard Smith Fysiotherapie

Bij Richard Smith Fysiotherapie vinden wij het belangrijk dat ouderen zo lang mogelijk in beweging blijven. Onze fysiotherapeuten kunnen daarbij helpen door middel van oefentherapie. Bij oefentherapie worden de spiercontracties en bewegingen van het lichaam teweeg gebracht, zodat het functioneren verbeterd wordt en je je dagelijks activiteiten kunt blijven uitvoeren. 

Wil je weten wat Richard Smith Fysiotherapie voor jouw gezondheid kan betekenen? Neem contact met ons op of maar direct een afspraak!