Wat is een TIA?

TIA staat voor Transient Ischaemic Attack. Bij een TIA is er tijdelijk een verminderde bloedtoevoer in de slagaderen van de hersenen. Een TIA wordt ook wel gezien als een lichte beroerte, omdat de symptomen kort aanhouden. Als iemand een TIA krijgt is dit een waarschuwing voor mogelijke herseninfarcten in de toekomst. Het is daarom erg belangrijk om direct medische hulp in te schakelen.

Oorzaak van een TIA

Door middel van twee halsslagaders aan de voorkant van de hals en twee wervelslagaders aan de achterkant van de nek, worden de hersenen voorzien van zuurstof. Een TIA wordt meestal veroorzaakt door slechte kwaliteit van de bloedvaten. Hierbij kan de binnenkant van de slagader beschadigd zijn. De bloedplaatjes (cellen die voor de bloedstolling zorgen) en vetten (cholesterol) gaan zich vervolgens ophopen in deze beschadigde plek. Deze opeenhoping heet plaque.

Bij een TIA laat in de meeste gevallen een stukje van de plaque los en wordt het meegevoerd in de bloedstroom. Uiteindelijk loopt het vast in de bloedvaten van de hersenen en worden deze bloedvaten geblokkeerd. Op dat moment is er sprake van een embolie. Hierdoor krijgt het achterliggende hersengebied niet voldoende zuurstof en functioneert het niet meer goed.

Een TIA kan ook veroorzaakt worden door de dichtgeslibde ader zelf. Er zit een bloedstolsel op de beschadigde binnenwand van een bloedvat en daardoor wordt er tijdelijk geen bloed doorgelaten. In dit geval is er sprake van trombose.

Symptomen van een TIA

De symptomen van een TIA treden uit het niets op. Deze symptomen duren meestal enkele minuten, maar het kan ook 24 uur duren. Verdwijnen de klachten niet? Dan is er sprake van een beroerte.

Veelvoorkomende symptomen zijn:

• Verlammingen in het gezicht (bijvoorbeeld een scheve mond);
• Blindheid in één of beide ogen of dubbelzien;
• Onduidelijk praten of niet uit je woorden komen;
• Spierverlamming aan één lichaamszijde;
• Tintelingen en gevoelsverlies aan één lichaamszijde;
• Slechte coördinatie, evenwichtsverlies of draaiduizeligheid.

Welke symptomen zich voordoen is afhankelijk van de plaats in de hersenen waar de bloeddoorstroming tijdelijk geblokkeerd wordt.

Behandeling van een TIA

Bij de behandeling wordt er naar de risicofactoren gekeken. Er zijn meerdere factoren die de kans op een TIA kunnen vergroten. Dit zijn onder andere een hoog cholesterolgehalte, diabetes, hartziekten en een ongezonde leefstijl zoals roken. Deze factoren worden waar mogelijk aangepakt. Het doel hiervan is om een beroerte te voorkomen. Bij deze behandeling kunnen medicatie, een operatie en gezonde leefregels worden ingezet.

Fysiotherapie na een TIA

Bij de behandeling van een TIA raden wij het zeker aan om ook gebruik te maken van fysiotherapie. Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met patiënten die te maken hebben gehad met een TIA. De fysiotherapeut kijkt samen met jou naar de geschikte behandeling. Wat voor behandeling je krijgt is afhankelijk van de plaats in de hersenen waar de TIA heeft plaats gevonden.

De fysiotherapeut geeft je uitleg over het beloop van de klachten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Vervolgens wordt er samen met jou een plan opgesteld om te herstellen van de TIA en een beroerte in de toekomst te kunnen voorkomen.

Wil je meer weten over de behandeling van een TIA? Neem dan contact met ons op of maak direct een afspraak