Wat is looptherapie?

Looptherapie is een behandeling die vaak wordt toegepast bij patiënten met claudicatio intermittens. Deze behandeling is gericht op het opvoeren van de loopafstand en het looptempo.

Wat is claudicatio intermittens (etalagebenen)?

Claudicatio intermittens is een vaatziekte waarbij de slagaderen in je been zijn vernauwd. Het wordt ook wel perifeer arterieel vaatlijden (PAV) of etalagebenen genoemd. Door deze vernauwing kan je een hevige pijn, kramp of doof gevoel in je been ervaren. Wereldwijd lijden er miljoenen mensen aan deze aandoening. In Nederland wordt dit aantal op 400.000 mensen geschat.

Symptomen claudicatio intermittens (etalagebenen)

Claudicatio intermittens kan je herkennen aan de volgende symptomen:

• Pijn of een vermoeid gevoel in je benen;
• Een brandend of tintelend gevoel in je benen;
• Pijn in je voeten tijdens rust;
• Rode, blauwe of bleke verkleuring van de huid;
• Temperatuurverhoging van de huid;
• Pijn in de bilstreek;
• Zweren of wondjes op de huid van je benen en voeten;
• Haaruitval op je voeten of tenen.

Wat is looptherapie?

Looptherapie is een behandeling voor mensen met claudicatio intermittens. Door middel van looptherapie leer je weer pijnvrij te lopen. Bij deze behandeling ga je regelmatig oefenen met lopen in een stevige wandelpas. De afstand die je loopt wordt steeds langer.

Bij Richard Smith Fysiotherapie wordt er bij deze behandeling ook aandacht besteed aan een gezonde leefstijl. Hiermee kan je de gevolgen van de slagaderverkalking beperken. De fysiotherapeut besteed samen met jou bijvoorbeeld aandacht aan:

• Het stoppen met roken (indien dit van toepassing is);
• Gezond eten;
• Het ontwikkelen van een actieve leefstijl.

Looptherapie bij claudicatio intermittens (etalagebenen)

Door te lopen ontstaat er zuurstoftekort in je beenspieren en heb je sneller last van verzuring dan bijvoorbeeld bij fietsen. Door regelmatig intensief te lopen worden de bloeddoorstroming en de stofwisseling in de spieren beter. Hierdoor wordt de zuurstof beter gebruikt en verbeterd je looppatroon, waardoor je langer kunt lopen. Daarnaast heeft looptherapie een positief effect op de risicofactoren van slagaderverkalking.

Met looptherapie kan je de functionele loopafstand vergroten. Samen met de fysiotherapeut leer je een goed looppatroon aan en verbeter je je uithoudingsvermogen.

Looptherapie bij Richard Smith Fysiotherapie

Bij Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met looptherapie. Je krijgt uitleg over het beloop van de klachten en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. De fysiotherapeut stelt samen met jou een plan op om zo snel mogelijk van je klachten af te komen. Naast de begeleiding bij looptherapie, kijkt de fysiotherapeut ook samen met jou hoe jouw leefstijl gezonder kan worden.

Wil je meer weten over looptherapie? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.