Wat is spanningshoofdpijn?

Er zijn ontzettend veel verschillende soorten hoofdpijn. Denk bijvoorbeeld aan clusterhoofdpijn, migraine of inspanningshoofdpijn. De meest voorkomende vorm van hoofdpijn is spanningshoofdpijn.

(Spier)spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn is eigenlijk een verzamelnaam voor meerdere vormen van hoofdpijn, zonder neurologische oorzaak. Het wordt ook wel spierspanningshoofdpijn genoemd. Hoewel de naam dit doet vermoeden, is spanning niet altijd de oorzaak van deze hoofdpijn.

Oorzaak

Spanningshoofdpijn ontstaat door spierspanningen in de hals, schouder en het hoofd. Deze spierspanningen kunnen veroorzaakt worden door spanning, een verkeerde houding of door te weinig te wisselen van houding. Er is niet altijd een duidelijke oorzaak voor spanningshoofdpijn.

Kenmerken

Bij spanningshoofdpijn heb je last van zeurende, drukkende en knellende pijn. Het kan aanvoelen als een knellende band om het hoofd. Deze pijn straalt vaak uit naar de schouders en de nek.

De pijn varieert van mild tot matig. Daarbij wordt de pijn niet erger door lichamelijke inspanning. Er is ook geen sprake van misselijkheid en overgeven.

Een aantal symptomen van deze vorm van hoofdpijn zijn:

• Pijn aan beide kanten van het hoofd, rondom het hoofd of in de nek;
• Drukkende, knellende pijn of het gevoel van een strakke band om het hoofd;
• Milde tot matige pijn;
• De spieren van de schouders, nek en schedel voelen extra gevoelig aan;
• Last hebben van fel licht of hard geluid;
• Minder zin in eten, maar niet misselijk;
• De pijn wordt niet erger bij inspanning;
• De pijn kan minuten tot dagen duren.

Episodische spanningshoofdpijn

Episodische spanningshoofdpijn komt eens in de zoveel tijd voor. Bijvoorbeeld na een drukke dag, een examen of een feestje. Meestal ervaren mensen hierbij een stijve nek, vermoeide ogen of een drukkend gevoel op het voorhoofd. Met een paracetamol is deze hoofdpijn ook vaak te verhelpen. Episodische hoofdpijn is onschuldig en heeft geen neurologische oorzaak.

Chronische spanningshoofdpijn

Er is sprake van chronische spanningshoofdpijn als de hoofdpijn op meer dan 15 dagen per maand aanwezig is, voor een periode van een half jaar. De grootste oorzaak voor chronische spanningshoofdpijn is het slikken van pijnstillers. Dit wordt ook wel medicatie-afhankelijke hoofdpijn genoemd.

Chronische hoofdpijn wordt ook wel dagelijkse hoofdpijn genoemd. Het is episodische spanningshoofdpijn die langzaam terug blijft komen.

Behandeling spanningshoofdpijn

Spanningshoofdpijn kan verminderd worden door frisse lucht, goede nachtrust, afleiding, sport en ontspanning. Dit advies verschilt echter per persoon. Het is daarom belangrijk om te achterhalen wat de oorzaak van je hoofdpijn is en wat voor jou helpt om de hoofdpijn te verminderen.

Voel je de hoofdpijn opkomen? Masseer dan de spieren in je hals, schouders en nek. Je kunt ook even gaan liggen om te ontspannen. Gebruik een paracetamol of andere pijnstillers alleen als je last hebt van hoofdpijn, niet als je de hoofdpijn wilt voorkomen. Dit kan de hoofdpijn namelijk erger maken.

Wordt je hoofdpijn veroorzaakt door chronische spanning of depressie? Dan hebben pijnstillers geen zin. In dit geval dient het onderliggende probleem aangepakt te worden.

Richard Smith Fysiotherapie

De fysiotherapeuten binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben veel ervaring met patiënten die last hebben van (spannings)hoofdpijn. Met het bewezen behandeltraject worden wordt het herstel van de klachten bevorderd. Er wordt samen met jou een plan opgesteld om zo snel mogelijk van je klachten te herstellen. De behandeling kan onder andere bestaan uit mobilisatie, oefentherapie en het losmaken van de spieren.

Heb je last van spanningshoofdpijn? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak.