Hielspoor

Hielspoor, ook wel peesplaatontsteking genoemd is de meest voorkomende pijnklacht aan de hiel. Meer dan 10% van de bevolking heeft er ooit wel eens last van gehad. Vrouwen hebben er over het algemeen vaker last van dan mannen. Wij zien binnen Richard Smith Fysiotherapie dat de meeste patiënten met hielspoor tussen de 40 en 60 jaar oud zijn. Gelukkig heeft Richard Smith Fysiotherapie veel ervaring met de behandeling van deze aandoening en kan dit binnen enkele weken tot maanden worden verholpen.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Symptomen hielspoor

Bij hielspoor voel je een scherpe pijn onder je voet wanneer je erop loopt of staat. De meest voorkomende symptomen zijn:

• Pijn onder de hiel bij staan of lopen;
• Pijn bij het opstaan uit bed (opstartpijn);
• Pijn na langdurig zitten;
• Kalkvorming in de peesplaat (zichtbaar op de echo);
• Stijf gevoel in de peesplaat onder de voet;
• Hielpijn tijdens autorijden.

Wat zijn de oorzaken van hielspoor?

In de meeste gevallen ligt de oorzaak bij overbelasting of stress aan de hiel of de aanhechtingen, zoals de peesplaat of de achillespees. Nog een aantal oorzaken zijn:

• Sporten (overbelasting);
• Hardlopen op een harde ondergrond;
• Voetafwijking (platvoeten of een holle voet);
• Slechte schoenen (weinig demping of een slecht voetbed);
• Staand beroep, hierdoor komt er veel druk op de hiel;
• Overgewicht.

Tips om hielspoor te voorkomen:

1. Geef je voeten voldoende rust;
2. Voorkom overgewicht;
3. Verminder activiteiten die je klachten verergeren;
4. Doe oefeningen om je spieren sterker te maken;
5. Zorg voor juiste ondersteuning voor je hiel, zoals steunzolen.

Wat kunnen wij voor jouw hielspoor betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met hielspoor. Omdat wij echografie in huis hebben kunnen wij hielspoor direct diagnosticeren. Wij geven je uitleg over het beloop van de klachten, en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Samen met jou stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van je klachten af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit fysiotherapie of een traject met EPTE.

Heb je last van hielspoor? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat je zonder klachten door het leven gaat.