Hielspoor

Hielspoor, ook wel peesplaatontsteking genoemd is de meest voorkomende pijnklacht aan de hiel. Meer dan 10% van de bevolking heeft er ooit wel eens last van gehad. Vrouwen hebben er over het algemeen vaker last van dan mannen. Wij zien binnen Richard Smith Fysiotherapie dat de meeste patiënten met hielspoor tussen de 40 en 60 jaar oud zijn. Gelukkig heeft Richard Smith Fysiotherapie veel ervaring met met de behandeling van hielspoor en kan dit binnen enkele weken tot maanden worden verholpen.

Bij hielspoor voelt u een scherpe pijn onder uw voet wanneer u erop loopt of staat. De meest voorkomende symptomen van hielspoor zijn:

• Pijn onder de hiel bij staan of lopen;
• Pijn bij het opstaan uit bed (opstartpijn);
• Pijn na langdurig zitten;
• Kalkvorming in de peesplaat (zichtbaar op de echo);
• Stijf gevoel in de peesplaat onder de voet;
• Hielpijn tijdens autorijden.

Wat zijn de oorzaken van hielspoor?

In de meeste gevallen ligt de oorzaak van hielspoor bij overbelasting of stress aan de hiel of de aanhechtingen, zoals de peesplaat of de achillespees. Nog een aantal oorzaken die hielspoor kunnen veroorzaken zijn:

• Sporten (overbelasting);
• Hardlopen op een harde ondergrond;
• Voetafwijking (platvoeten of een holle voet);
• Slechte schoenen (weinig demping of een slecht voetbed);
• Staand beroep, hierdoor komt er veel druk op de hiel;
• Overgewicht.

Tips om hielspoor te voorkomen:

1. Geef uw voeten voldoende rust;
2. Voorkom overgewicht;
3. Verminder activiteiten die uw klachten verergeren;
4. Doe oefeningen om uw spieren sterker te maken;
5. Zorg voor juiste ondersteuning voor uw hiel, zoals steunzolen.

Wat kunnen wij voor uw hielspoor betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met hielspoor. Omdat wij echografie in huis hebben kunnen wij hielspoor direct diagnosticeren. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van uw hielspoor af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit fysiotherapie of een traject met EPTE.

Heeft u last van hielspoor? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.