Hamstringklachten

Hamstringklachten komen vaak voor. Als je hamstringklachten ervaart, is het weefsel van één van de hamstrings beschadigd. Meestal ontstaan hamstringklachten tijdens het sporten, bij het trekken van een sprint of een andere explosieve beweging. Ook een onverwachte of trappende beweging kan leiden tot hamstringklachten. De hamstring is een spiergroep verdeeld over drie spieren aan de achterkant van je bovenbeen. Deze spieren lopen van de bilspier naar de binnen- en buitenzijde van de knie.

Wanneer je een blessure aan je hamstring oploopt kan je een felle pijn aan de achterkant van je bovenbeen ervaren. Deze pijn kan lijken op een messteek en gaat gepaard met een gevoel van kramp. Vervolgens kan de hamstring stijf worden en na een aantal dagen kan er een bloeduitstorting ontstaan.

Mocht je een acute, felle pijn aan je hamstring ervaren dan kan het zijn dat je een spierscheur heeft opgelopen. Deze spierscheuren zijn verdeeld over drie klassen: eerste-, tweede- en derdegraads letsel.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Eerstegraads letsel

Het buigen van je been geeft een vervelend gevoel, maar wandelen doet nauwelijks pijn. Een klein gedeelte van de spier is verrekt of beschadigd en de zwelling is minimaal. Deze vorm van hamstringklachten gaat met rust vanzelf weer over.

Tweedegraads letsel

Er is een zichtbare zwelling aanwezig en drukken op de hamstring doet pijn. Het buigen van de knie doet pijn en zelfs lichte inspanning, zoals wandelen gaat moeizaam.

Derdegraads letsel

De zwaarste vorm van hamstringklachten is derdegraads letsel. Bij derdegraads letsel ervaar je een hevige pijn bij het lopen en soms zijn er zelfs krukken nodig om te verplaatsen. Naast de pijn en grote zwelling in de hamstring, kan je ook pijn voelen in de naastgelegen spieren. Er zijn meerdere spiervezels beschadigd en mogelijk houd je een blauwe kleur over aan je hamstring.

Oorzaken

Er zijn verschillende oorzaken waardoor hamstringklachten kunnen ontstaan. De meeste klachten ontstaan door:

• Vermoeidheid;
• Overbelasting van de spier;
• Vochtgebrek in de spier;
• Een te hoge inspanning;
• Een verkeerde beweging;
• Een te zwakke spier;
• Stijfheid in de spier;
• Disbalans van de spieren.

Tips om hamstringklachten te voorkomen:

1. Geef je spieren voldoende rust;
2. Zorg voor voldoende vochtinname;
3. Leef gezond en voorkom overgewicht;
4. Denk aan voldoende eiwitinname;
5. Doe oefeningen om de spieren sterk en soepel te houden;
6. Laat je regelmatig behandelen door een fysiotherapeut.

Wat kunnen wij voor het herstel van jouw hamstringklachten betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met hamstringklachten. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van je hamstringklachten. Wij geven je uitleg over het beloop van de klachten, en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Samen met jou stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk te herstellen van je hamstringklachten. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie en het losmaken van de spieren in en rondom de hamstring.

Heb je last van hamstringklachten?  Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat je zonder klachten door het leven gaat.

Maak direct een afspraak bij Richard Smith Fysiotherapie