Hernia

Een hernia is een uitstulping van weefsel of orgaan uit een lichaamsholte. Het komt meestal voor in de rug, maar kan ook in de nek voorkomen. Deze uitstulping kan op een zenuw drukken, waardoor er pijnklachten in een arm of een been kunnen ontstaan. Het komt vaak voor bij mensen tussen de 20 en 50 jaar oud. De meeste hernia’s zijn het gevolg van een aangeboren zwakte van de tussenwervelschijf. De exacte verklaring is niet bekend, maar bijvoorbeeld een verkeerde houding en gebrek aan gezonde lichaamsbeweging spelen over het algemeen een grote rol.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Overige oorzaken van een hernia:

• Te zware belasting van de rug;
• Een slechte conditie van de rugspieren;
• Overgewicht;
• Slijtage van de tussenwervels.

Symptomen van een hernia:

De intensiteit van de pijn is heel wisselend. Soms voel je nauwelijks pijn, maar het kan voorkomen dat de pijn zo hevig is dat je dagelijkse werkzaamheden worden belemmerd. Overige symptomen die je bij een hernia kunt ervaren zijn:

• Een scherpe pijn in één bil of been;
• Pijn bij hoesten, niezen of persen;
• Krachtverlies in je been of het gevoel dat je been slaapt;
• Een brandend, prikkelend of doof gevoel in je been;
• Verlammingsverschijnselen in de voeten.

Verschillende soorten hernia’s

(Onder)rughernia

Bij een (onder)rughernia is er sprake van een uitpuiling van een schijfje tussen je wervels. Zo een schijfje wordt een tussenwervelschijfje genoemd. In het midden van dit schijfje zit een soort zachte gel. Wanneer deze gel uitpuilt, kan het op je zenuwen drukken en deze prikkelen. Dit kan je in je rug, bil, onderbeen, voet en soms in je bovenbeen voelen.

Nekhernia

Bij een nekhernia zitten er zenuwen klem in de nek. Er zitten soepele kussentjes tussen de wervels in je nek. Dit zijn tussenwervelschijven. Deze kussentjes gaan in dit geval uitpuilen. Net als bij een rughernia, kan deze uitpuiling op je zenuwen drukken. Hierdoor kan je last krijgen van je arm.

Als een hernia niet op je zenuwen drukt, heb je geen klachten van de hernia.

Wat is het verschil tussen een nekhernia en een rughernia?

De symptomen en klachten van een nek- en rughernia komen grotendeels overeen, maar de plek waar de pijn zich bevindt is anders. Bij een nekhernia is een tussenwervelschijf tussen één van de nekwervels versleten en uitgepuild. De uitpuiling van een tussenwervelschijf zorgt voor verschillende symptomen en nekklachten, zoals een snijdende pijn in de nek die uitstraalt naar de arm of het been wat kan leiden tot functieverlies. Bij een rughernia is het zo dat er alleen verlammingsverschijnselen in de benen kunnen optreden.

Oefeningen bij een nekhernia

Er zijn een aantal oefeningen die je kunt uitvoeren om het herstelproces van een nekhernia te herstellen. De oefeningen worden ingedeeld van lichte tot zware oefeningen. In het begin van het herstelproces kun je de lichte oefeningen uitvoeren. De middelmatige oefening kun je uitvoeren naarmate de voortgang van het herstel positief verloopt. Voer de zware oefening pas uit als het herstel zich in de eindfase bevindt. Laat een fysiotherapeut bepalen in welke fase het herstel zich bevindt.

Oefening 1: lichte oefening voor in de beginfase

1. Ga rechtop zitten, houd je schouders recht en laag en kijk vooruit.
2. Draai je hoofd naar links en rechts, zonder je kin omhoog of omlaag te laten bewegen.
3. Zodra je links of rechts een lichte rek voelt, houd je deze 2 tot 3 seconden vast.
4. Herhaal deze oefeningen 4 keer naar beide kanten.

Oefening 2: middelmatige oefening, als het herstel positief verloopt

1. Ga rechtop zitten, houd je schouders recht en laag en kijk vooruit.
2. Buig je hoofd richting je linkerschouder totdat je een lichte rek voelt rechts in je nek. Houd deze rek 8 tot 12 seconden vast.
3. Buig je hoofd nu richting je rechterschouder, totdat je een lichte rek voelt links in je nek. Houd deze rek ook 8 tot 12 seconden vast.
4. Herhaal deze oefening 3 keer.

Oefening 3: zware oefeningen voor de eindfase

1. Ga rechtop zitten, houd je schouders recht en laag.
2. Draai je hoofd rustig in grote rondjes rond. Probeer de spanning van je nek constant tegenover de kant waar je hoofd naar buigt te verplaatsen.
3. Herhaal deze oefening 4 keer linksom en 4 keer rechtsom.

Oefeningen bij een rughernia

Er zijn ook een aantal oefeningen die je kunt doen bij een rughernia. Zorg er wel voor dat je eerst langs een fysiotherapeut gaat. De fysiotherapeut kan dan aangeven wanneer je kunt beginnen met het uitvoeren van de oefeningen.

Oefening 1

1. Zet je handen onder je schouders en je knieën recht onder je heupen.
2. Houd je hoofd stil.
3. Maak je rug bol en daarna hol.
4. Kantel je bekken.

Oefening 2

1. Plaats je duimen in je rug.
2. Ga actief staan en ga daarna achterop zitten.
3. Houd je knieën achter je tenen.
4. Zak door je knieën en beweeg daarna weer omhoog.

Oefening 3

1. Ga op je buik liggen en houd je vuisten onder je borst.
2. Druk jezelf omhoog met je ellebogen en ontspan je benen.
3. Druk jezelf op je handen omhoog en strek je armen.

De behandeling

Het is heel belangrijk om in beweging te blijven en niet te lang stil te zitten. De fysiotherapeut helpt jou daarom ook met een aantal oefeningen. Het is begrijpelijk als je door alle pijnklachten angstig bent om te bewegen. Echter, als je niet genoeg beweegt kunnen je rugklachten aanhouden. Vandaar dat de oefeningen een belangrijk onderdeel zijn van de behandeling.

Wat kunnen wij voor jouw hernia klachten betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met hernia klachten. Een combinatie van fysiotherapie en eventueel manuele therapie bevordert het herstel van je hernia. Wij geven je uitleg over het beloop van de klachten, en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Samen met jou stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de hernia klachten af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten in de rug, nek en schouders.

Heb je last van een hernia? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat je met zo min mogelijk klachten door het leven gaat.

Veelgestelde vragen over hernia’s

De pijn die mensen ervaren is heel verschillend. Soms doet het nauwelijks pijn en andere keren doet het zo veel pijn dat je dagelijkse werkzaamheden worden belemmerd. Er zijn meerdere symptomen die voor kunnen komen:

Een scherpe pijn in één been of bil;
Pijn bij niezen, persen of hoesten;
Krachtverlies in je been of het gevoel dat je been slaapt;
Een prikkend, brandend of doof gevoel in je been;
Verlammingsverschijnselen in je voeten.

Het geneest meestal spontaan. Veel mensen blijven na een hernia echter wel over met rugklachten. Het is daarom erg verstandig om met fysiotherapie aan deze klachten te werken. Zo heb je ook na een hernia zo min mogelijk klachten.

Ongeveer 80% van alle hernia’s geneest vanzelf binnen 6 tot 8 weken. Daarom vindt er bij voorkeur geen operatie plaats. Indien het nodig is kan je wel geopereerd worden.

Sommige mensen blijven werken. Dit is in het begin meestal wel in een lager tempo en met aangepaste werktijden. De meeste mensen kunnen na 6 tot 12 weken weer volledig werken. Het maakt hierbij niet uit of dit lichamelijk werk is of niet.

Het is belangrijk dat je genoeg blijft bewegen en niet stil zit. Wandelen is daarom een goede optie.

Als je last hebt van een hernia is het belangrijk om je rug niet te erg te belasten. Dit kan bijvoorbeeld met zwemmen, fietsen, wandelen en zelfs met roeien. Met deze sporten houd je je rug sterk zonder dat je je rug te veel belast.

Maak direct een afspraak bij Richard Smith Fysiotherapie