Hernia

Wat is een hernia?

Een hernia is een uitstulping van weefsel of orgaan uit een lichaamsholte. Een hernia komt meestal voor in de rug, maar kan ook in de nek voorkomen. Deze uitstulping kan op een zenuw drukken, waardoor er pijnklachten in een arm of een been kunnen ontstaan. Een hernia komt vaak voor bij mensen tussen de 20 en 50 jaar oud. De meeste hernia’s zijn het gevolg van een aangeboren zwakte van de tussenwervelschijf. De exacte verklaring voor een hernia is niet bekend, maar bijvoorbeeld een verkeerde houding en gebrek aan gezonde lichaamsbeweging spelen over het algemeen een grote rol.

Overige oorzaken van een hernia:

• Te zware belasting van de rug;
• Een slechte conditie van de rugspieren;
• Overgewicht;
• Slijtage van de tussenwervels.

Symptomen van een hernia:

De intensiteit van de pijn is bij een hernia heel wisselend. Soms voelt u bij een hernia nauwelijks pijn, maar het kan voorkomen dat de pijn zo hevig is dat uw dagelijkse werkzaamheden worden belemmerd. Overige symptomen die u bij een hernia kunt ervaren zijn:

• Een scherpe pijn in één bil of been;
• Pijn bij hoesten, niezen of persen;
• Krachtverlies in uw been of het gevoel dat uw been slaapt;
• Een brandend, prikkelend of doof gevoel in uw been;
• Verlammingsverschijnselen in de voeten.

Wat is het verschil tussen een nekhernia en een rughernia?

De symptomen en klachten van een nek- en rughernia komen grotendeels overeen, maar de plek waar de pijn zich bevindt is anders. Bij een nekhernia is een tussenwervelschijf tussen één van de nekwervels versleten en uitgepuild. De uitpuiling van een tussenwervelschijf zorgt voor verschillende symptomen en nekklachten, zoals een snijdende pijn in de nek die uitstraalt naar de arm of het been wat kan leiden tot functieverlies. Bij een rughernia is het zo dat er alleen verlammingsverschijnselen in de benen kunnen optreden.

Wat kunnen wij voor uw hernia klachten betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met hernia klachten. Een combinatie van fysiotherapie en eventueel manuele therapie bevordert het herstel van uw hernia. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de hernia klachten af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten in de rug, nek en schouders.

Heeft u last van een hernia? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u met zo min mogelijk klachten door het leven gaat.