Knieklachten

Knieklachten zijn, na nek- en rugklachten, de meest voorkomende klachten van het bewegingsapparaat. 1 op de 300 Nederlanders geeft aan wel eens last te hebben van knieklachten. Uw knie kan opeens pijn doen of dik worden na een val of een verkeerde beweging. Uw knie kan dan gekneusd of verrekt zijn, maar het kan ook zijn dat uw meniscus of uw knieband is gescheurd. De meeste knieklachten gaan in een paar maanden vanzelf over. Mocht u de knie niet goed kunnen bewegen of strekken, dan is het verstandig om een fysiotherapeut te raadplegen.

Bij Richard Smith Fysiotherapie zien wij veel mensen met knieklachten. De meest voorkomende aandoeningen zijn:

• Artrose;
• Jumpersknee;
• Osgood Schlatter (groeipijn);
• Meniscusletsel;
• Voorste- en of achterste kruisband letsel.

Wat zijn de oorzaken van knieklachten?

Er zijn meerdere oorzaken waardoor u knieklachten kunt krijgen. Veel voorkomende oorzaken zijn:

• Langdurige overbelasting door overmatig lopen, rennen, krachttraining of andere belastende activiteiten;
• Te korte of zwakke spieren;
• Afwijkende voet- en of beenstand;
• Overgewicht;
• Te snel groeien;
• Verkeerd schoeisel.

In het dagelijks leven kunnen er meerdere symptomen opspelen die u kunt ervaren bij knieklachten, zoals:

• Pijn bij het staan, hurken of lopen;
• Het gevoel dat u door uw been heen zakt (instabiliteit);
• Het niet meer kunnen uitvoeren van werk of sport;
• Zwelling;
• Blauwe plek (hematoom);
• Het gevoel dat de knie op slot zit;
• Knappend of krakend gevoel/geluid in de knie.

Tips om knieklachten te voorkomen:

1. Zorg voor een sterk lichaam en een goede conditie;
2. Voorkom zowel overbelasting als onderbelasting. Blijf dus zo veel mogelijk in beweging, maar overdrijf hier niet in;
3. Leef gezond en voorkom overgewicht;
4. Doe spierversterkende oefeningen;
5. Zorg voor goed schoeisel;
6. Neem voldoende tijd om te herstellen;
7. Laat u preventief behandelen door een fysiotherapeut. Voorkomen is beter dan genezen!

Wat kunnen wij voor uw knieklachten betekenen?

Binnen Richard Smith fysiotherapie hebben wij veel ervaring met knieklachten. Een combinatie van fysiotherapie en eventueel manuele therapie bevordert het herstel van uw knieklachten. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de knieklachten af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten rondom de knie.

Heeft u last van knieklachten? Neem contact met u ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder knieklachten door het leven gaat.