Enkelklachten

Enkelklachten zijn klachten die men kan ervaren in of rondom het enkelgewricht. De enkel is het gewricht tussen het onderbeen en de achtervoet, welke ook wel het bovenste spronggewricht wordt genoemd. Daarnaast zit er een gewricht tussen de twee achtervoetbeenderen, het sprongbeen en het hielbeen, welke het onderste spronggewricht wordt genoemd. Er zijn bij het gewricht ook banden, spieren en kapsels betrokken.

Er zijn verschillende soorten enkelklachten die voorkomen. Deze enkelklachten kun je onderscheiden in acute, chronische, specifieke en aspecifieke enkelklachten.

Acute enkelklachten

Acute enkelklachten zijn klachten waarbij jij binnen zes weken van de pijn af bent.

Chronische enkelklachten

Wanneer u last heeft van chronische enkelklachten duren de klachten langer dan drie maanden.

Specifieke enkelklachten

Specifieke enkelklachten zijn klachten waarbij de oorzaak van de pijn duidelijk aan te tonen is.

Aspecifieke enkelklachten

Bij aspecifieke enkelklachten is de oorzaak van de klachten onbekend en moeilijk aantoonbaar.

Er zijn verschillende oorzaken die pijnklachten in de enkel kunnen veroorzaken, zoals:

• De enkel is ontwricht: één of meerdere botstukken staan niet goed in positie;
• Er zit een ontsteking in de enkel: het vloeistof in het gewrichtskapsel is ontstoken, waardoor er een zwelling ontstaat;
• Een slijmbeursontsteking in de hiel: er treedt schade op aan de slijmbeurs ter hoogte van de hiel;
• Een verzwikking van de enkel: de weefsels en de banden rondom de enkel zijn beschadigd;
• Een enkelimpingement: er is weefselschade aan de achterkant van het enkelgewricht;
• Ziekte van Sever: ontstaat wanneer er te veel spanning staat op de groeischijf van de hiel. Dit is een van de enkelklachten die veel aangetroffen wordt bij jongeren.

Tips om enkelklachten te voorkomen:

1. Leef gezond en voorkom overgewicht;
2. Doe regelmatig oefeningen om de enkel sterker en soepeler te maken;
3. Geef uw enkel voldoende rust;
4. Laat u behandelen door een fysiotherapeut;
5. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging.

Wat kunnen wij voor uw enkelklachten betekenen?

Binnen Richard Smith fysiotherapie hebben wij veel ervaring met enkelklachten. Een combinatie van fysiotherapie en eventuele manuele therapie bevordert het herstel van uw enkelklachten. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de enkelklachten af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie, mobilisatie en het losmaken van de spieren en gewrichten rondom de heup.

Heeft u last van heupklachten? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.