Cooling down

Hoewel veel mensen hier niet aan denken, is een cooling down ontzettend belangrijk na het sporten. Een cooling down verhoogt namelijk je prestaties én verbetert het herstel.

Wat is een cooling down?

Een cooling down is in principe het tegenovergestelde van een warming up. Waar je tijdens de warming up je lichaam voorbereid op de training, bouw je de training met een cooling down juist rustig af. Het doel van een cooling down is om je lichaam op een gecontroleerde manier af te laten koelen en te laten ontspannen, zodat alles op een goede manier tot rust komt. Daarbij kan je hiermee de kans op spierpijn en blessures na je training verminderen.

Waarom is een cooling down belangrijk?

Er zijn meerdere redenen waarom een cooling down belangrijk is. Bij intensief sporten gaat je hartslag omhoog en stroomt er bloed naar je spieren. Met een cooling down wordt je hartslag weer omlaag gebracht en de bloedsomloop hierop aangepast. Zonder cooling down hoopt het bloed zich op en stroomt het minder goed naar je hoofd. De spieren die het bloed naar je hoofd pompen zijn dan niet meer actief. Er ontstaat hierdoor een tekort aan bloed. Dit kan zelfs voor een tekort aan zuurstof veroorzaken. En dit kan er weer voor zorgen dat je duizelig wordt of flauwvalt.

Een cooling down is ook belangrijk voor het herstel van je spieren. Na het sporten kun je last krijgen van spierpijn, omdat er tijdens het sporten melkzuur aangemaakt wordt. Door middel van een cooling down verminder je de hoeveelheid melkzuur in je lichaam. Dit zorgt ervoor dat je spieren beter herstellen.

Een goede cooling down

Er zijn veel verschillende manieren om een cooling down uit te voeren, waaronder deze twee manieren:

Uitlopen of uitfietsen:

Loop of fiets na je training 10 minuten rustig uit. Het maakt niet uit of je kiest voor uitlopen of uitfietsen. Het is wel belangrijk dat je dit in een gematigd tempo doet en er niet van buiten adem raakt. Als je nog ontspannen kunt praten tijdens het lopen of fietsen, dan heb je het juiste tempo te pakken.

Het uitlopen of uitfietsen zorgt ervoor dat je hart, bloedtoevoer en ademhaling weer tot rust komen.

Rekken en strekken:

Met rek- en strekoefeningen kun je de opgebouwde spanning in je spieren verminderen. Daarbij verbetert het de doorbloeding en kunnen stofwisselingsproducten sneller worden afgebroken.

Het is wel belangrijk dat je niet te snel rekt en geen springende bewegingen maakt. Dit heeft namelijk een tegenovergesteld effect: je spieren moeten dan afwisselen tussen spanning en ontspanning. 

Richard Smith Fysiotherapie

Heb je ondanks de cooling down last van je spieren of gewrichten? Bij Richard Smith Fysiotherapie staan wij klaar om je te helpen met je klachten. Afhankelijk van de aard van de klacht zal de fysiotherapeut samen met jou een plan maken om zo snel mogelijk van je klachten af te komen. Neem contact met ons op of maak direct een afspraak met één van onze fysiotherapeuten.