Artrose

Artrose is een aangeboren of verworven aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten. Artrose kan veel klachten geven, zoals pijn en stijfheid. Om te zorgen dat een gewricht soepel kan bewegen, zijn de botuiteinden bekleed met een dikke laag weefsel; het kraakbeen. Artrose wordt ook wel ‘gewrichtsslijtage’ genoemd.

Bij artrose verslechtert de kwaliteit van het kraakbeen en soms verdwijnt het zelfs helemaal. Bovendien neemt de hoeveelheid synoviale vloeistof in het gewricht af, waardoor de botten over elkaar kunnen schuren. Dit veroorzaakt veel pijn in de gewrichten. Artrose komt voornamelijk voor in de gewrichten van de handen, knieën, nek, schouders en heupen. Wanneer artrose voorkomt in meerdere gewrichten tegelijkertijd wordt dit poly-artrose genoemd. Wanneer artrose voorkomt bij een enkel gewricht dan spreken we van mono-articulaire artrose.

Veel voorkomende symptomen bij artrose:

• Pijn, vooral tijdens het bewegen;
• Stijfheid, vooral na een periode van geen of weinig beweging;
• Krakend geluid/gevoel;
• Bewegingsbeperking;
• Standsverandering;
• Vochtophoping in het gewricht (hydrops).

Soorten artrose:

Primaire artrose

Primaire artrose is een vorm van artrose waar geen aantoonbare oorzaak voor gevonden kan worden en kan op elke leeftijd optreden. Ook kan primaire artrose erfelijk zijn en vaak ontstaat dit voor het veertigste levensjaar.

Secundaire artrose

Ook secundaire artrose kan op elke leeftijd voorkomen en heeft een duidelijke oorzaak. Vaak wordt de beschadiging van het gewricht veroorzaakt door een breuk, een operatie, een erfelijke afwijking of een ontsteking in het gewricht.

Hoe voorkom je artrose?

• Leef en eet gezond;
• Drink zo min mogelijk alcohol en cafeïne;
• Zorg voor voldoende beweging;
• Voorkom stress;
• Zorg voor voldoende inname van vitamine, zoals vitamine D;
• Laat u behandelen door een fysiotherapeut.

Wat kunnen wij voor uw artrose betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met artrose. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel van uw artrose. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van uw klachten af te komen. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit oefentherapie, mobilisatie, het losmaken van de spieren rondom de gewrichten, en bij zwelling zal tevens cryotherapie worden toegepast.

Heeft u last van artrose? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.