Artrose

Artrose is een aangeboren of verworven aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten. De aandoening kan veel klachten geven, zoals pijn en stijfheid. Om te zorgen dat een gewricht soepel kan bewegen, zijn de botuiteinden bekleed met een dikke laag weefsel; het kraakbeen. Het wordt ook wel ‘gewrichtsslijtage’ genoemd.

Bij deze aandoening verslechtert de kwaliteit van het kraakbeen en soms verdwijnt het zelfs helemaal. Bovendien neemt de hoeveelheid synoviale vloeistof in het gewricht af, waardoor de botten over elkaar kunnen schuren. Dit veroorzaakt veel pijn in de gewrichten. De aandoening komt voornamelijk voor in de gewrichten van de handen, knieën, nek, schouders en heupen. Wanneer de aandoening voorkomt in meerdere gewrichten tegelijkertijd wordt dit poly-artrose genoemd. Wanneer het voorkomt bij een enkel gewricht dan spreken we van mono-articulaire artrose.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Symptomen artrose:

Veelvoorkomende symptomen zijn:

• Pijn, vooral tijdens het bewegen;
• Stijfheid, vooral na een periode van geen of weinig beweging;
• Krakend geluid/gevoel;
• Bewegingsbeperking;
• Standsverandering;
• Vochtophoping in het gewricht (hydrops).

Soorten artrose:

Primaire artrose

Dit is een vorm waar geen aantoonbare oorzaak voor gevonden kan worden en kan op elke leeftijd optreden. Deze vorm kan ook erfelijk zijn en vaak ontstaat dit voor het veertigste levensjaar.

Secundaire artrose

Deze vorm kan ook op elke leeftijd voorkomen en heeft een duidelijke oorzaak. Vaak wordt de beschadiging van het gewricht veroorzaakt door een breuk, een operatie, een erfelijke afwijking of een ontsteking in het gewricht.

Waar kan artrose voorkomen?

Deze aandoening komt voornamelijk voor in de handen, knieën, voeten, vingers, nek, duim, heupen, rug, schouders, enkels of pols.

Artrose in de knie

Het kraakbeen je knie wordt hierbij dunner.

Artrose in de handen

Hierbij wordt het kraakbeen in de pols, de duim of de vingers dunner.

Artrose in de heupen

Het kraakbeen in je heupgwricht veranderd waardoor je pijn en stijfheid in de heupen krijgt.

Artrose in de voeten

Hierbij is het kraakbeen tussen 2 botdelen in de middenvoet achteruit gegaan.

Artrose in de rug

Het kraakbeen in de wervelkolom is hierbij beschadigd.

Artrose in de enkel

Hier is het kraakbeen in het enkelgewricht dunner en zachter geworden.

Hoe voorkom je artrose?

• Leef en eet gezond;
• Drink zo min mogelijk alcohol en cafeïne;
• Zorg voor voldoende beweging;
• Voorkom stress;
• Zorg voor voldoende inname van vitamine, zoals vitamine D;
• Laat je behandelen door een fysiotherapeut.

De behandeling

Artrose is een chronische aandoening. Dit betekent dat de aandoening niet genezen kan worden. Daarentegen kunnen de klachten met de juiste behandeling wel verminderen. Dit kan bijvoorbeeld door fysiotherapie of oefentherapie.

De fysiotherapeut helpt jou om je gewrichten soepel te houden door middel van beweegoefeningen. Daarbij kijkt de fysiotherapeut naar je houding en geeft je tips om met de klachten om te gaan. Bij oefentherapie wordt er ook nog gefocust op het uitvoeren van oefeningen die de pijn en klachten kunnen doen verminderen.

Wat kunnen wij voor jouw artrose betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met artrose. Ons bewezen behandeltraject bevordert het herstel. Tijdens de behandeling geven wij je uitleg over het beloop van de klachten, en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Samen met jou stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van je klachten af te komen. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit oefentherapie, mobilisatie, het losmaken van de spieren rondom de gewrichten, en bij zwelling zal tevens cryotherapie worden toegepast.

Heb je last van artrose? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat je zonder klachten door het leven gaat.

Veelgestelde vragen over artrose

Deze aandoening wordt ook wel gewrichtsslijtage genoemd. Het is een aandoening aan het kraakbeen in de gewrichten.

Veel voorkomende symptomen zijn:

Pijn, vooral tijdens bewegen;
Stijfheid, vooral tijdens een periode van weinig of geen beweging;
Een krakend gevoel of geluid;
Bewegingsbeperking;
Standsverandering;
Hydrops: vochtophoping in het gewricht.

De aandoening is niet te genezen en neemt meestal langzaam toe. Het is wel mogelijk om de klachten te verminderen. De fysiotherapeuten bij Richard Smith Fysiotherapie kunnen jou hierbij helpen.

Het ontstaat als er onvoldoende kraakbeen op het botuiteinden in het gewricht is. Dit kan veroorzaakt worden door een ongeval of doordat de afname van het kraakbeen sneller gaat dan de aanmaak van het kraakbeen.

Het is erg belangrijk om in beweging te blijven. Door middel van beweging voorkom je dat klachten terugkomen of verergeren. Daarentegen is het ook belangrijk dat je je gewrichten niet overbelast.

Het is niet hetzelfde als slijtage. Slijtage is een natuurlijk verouderingsproces wat vooral op latere leeftijd voorkomt. Artrose daarentegen, is een vorm van reuma die ook op jongere leeftijd voor kan komen.

Erfelijke aanleg kan een rol spelen bij het ontstaan van deze aandoening. Indien dit onderdeel is van de oorzaak krijg je er vaak op jongere leeftijd mee te maken en zijn meerdere gewrichten hierdoor aangetast.

Om deze aandoening vast te stellen wordt er in de meeste gevallen gebruik gemaakt van een lichamelijk onderzoek. De arts let hierbij op de pijn en beperkingen bij het bewegen van het gewricht, de stand van het gewricht, drukpijn, en of het gewricht warm en opgezet is.

Maak direct een afspraak bij Richard Smith Fysiotherapie