Fibromyalgie

Fibromyalgie is een vorm van reuma. Anders dan bij andere vormen van reuma zijn de spieren en het bindweefsel hierbij aangetast in plaats van de gewrichten. Om deze reden wordt het ook wel spierreuma genoemd. Vaak gaat de pijn gepaard met stijfheid, vermoeidheid, slaapstoornissen en stemmingswisselingen.

Bij deze aandoening komen vaak specifieke pijnpunten, of triggerpoints, in het lichaam. Dit worden ook wel tenderpoints of drukpunten genoemd.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Oorzaak fibromyalgie

De oorzaak van deze aandoening is nog onbekend en daardoor moeilijk vast te stellen. Ook zijn er geen medicijnen om deze vorm van reuma te genezen. Daarentegen zijn wel manieren om de klachten te verminderen. Bijvoorbeeld het innemen van pijnstillers, voldoende beweging en ontspanning.

Fibromyalgie triggerpoints

Bij fibromyalgie heb je last van triggerpoints (pijnpunten): extreem pijnlijke punten die over het hele lichaam te vinden zijn. Deze punten voelen vaak aan als pijnlijke verhardingen of spierknobbels. Bij triggerpoints ervaar je pijn bij het rekken van je spieren aan het einde van een bewegingsuitslag. Dit zorgt ervoor dat veel mensen het rekken van hun spieren vermijden.

Fibromyalgie tenderpoints

Bij Fibromyalgie heb je ook last van tenderpoints (drukpunten): specifieke, gevoelige plekken die al pijn kunnen doen bij zeer lichte druk. Deze punten bevinden zich ter hoogte van de aanhechtingen van de spieren en in de buurt van de gewrichten. Tenderpoints zijn vaak gelijk verdeeld over beide kanten van het lichaam. Uit onderzoek is gebleken dat er 18 tenderpoints in het lichaam vastgesteld kunnen worden.

Mogelijke symptomen van fibromyalgie zijn onder andere:

• Pijn in de rug, nek, schouder, borstbeen, heup of bovenkant van de knie;
• Stijfheid bij het opstaan, ‘s ochtends of als je te lang hebt gezeten;
• Chronische vermoeidheid;
• Krachtverlies in de spieren;
• Slaapproblemen;
• Een zwaar gevoel in armen of benen;
• Stemmingsklachten, zoals angst, depressie of concentratieproblemen;
Hoofdpijn;
• Opgezette vingers.

Wanneer kan fibromyalgie worden vastgesteld?

Het kan voorkomen dat de arts twijfelt over de diagnose. In dat geval kan er een aanvullend onderzoek plaatsvinden door middel van een röntgenfoto of een bloedonderzoek. De arts kan fibromyalgie vaststellen als je de volgende kenmerken hebt:

• Langer dan 3 maanden last van pijn of stijfheid;
• Chronische pijn op 3 of meer plekken in je lichaam (boven en onder de taille, zowel links als rechts);
• Langdurige klachten, zoals vermoeidheid, concentratiegebrek of stemmingswisselingen.

De behandeling

Er zijn geen behandelingen die deze vorm van reuma kunnen genezen. Wel is het mogelijk om iets tegen de klachten te doen. Dit kan bijvoorbeeld door inname van pijnstillers en voldoende beweging. Fysiotherapie is hierbij ook erg belangrijk, samen met de juiste begeleiding en een goede nachtrust.

Wat kunnen wij voor jouw fibromyalgie betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met klachten als fibromyalgie. Ons bewezen behandeltraject bevordert het verminderen van de klachten die u overhoudt aan deze vorm van reuma. Wij geven je uitleg over het beloop van de klachten en hoe je het beste met deze klachten om kunt gaan. Samen met jou stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van je klachten af te komen. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie, het losmaken van de spieren en oefentherapie om je kracht en houding te verbeteren.

Heb je last van fibromyalgie? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak. Zo kunnen wij er samen voor zorgen dat je met zo min mogelijk klachten door het leven gaat.

Veelgestelde vragen over fibromyalgie

De oorzaak is nog onbekend. Er zijn bij mensen met deze aandoening geen afwijkingen in de spieren, het bindweefsel of de gewrichten te vinden.

Mensen die last hebben van deze aandoening hebben mogelijk last van de volgende symptomen:

– Pijn in de rug, schouder, borstbeen, heup of bovenkant van de knie;
– Stijfheid bij het opstaan;
– Chronische vermoeidheid;
– Krachtverlies in de spieren;
– Slaapproblemen;
– Een zwaar gevoel in de armen of benen;
– Stemmingsklachten;
– Hoofdpijn;
– Opgezette vingers.

Het is mogelijk dat het overgaat naar gewrichtsreuma. Raadpleeg je huisarts of reumatoloog om erachter te komen of dit mogelijk is voor jou.

Er is nog weinig bekend over de oorzaak. De aandoening lijkt niet erfelijk te zijn.

Het kan worden vastgesteld als je de volgende kenmerken hebt:

– Langer dan 3 maanden last van stijfheid of pijn;
– Chronische pijn op 3 of meer plekken in je lichaam (boven en onder de taille, zowel links als rechts);
– Langdurige klachten, zoals vermoeidheid, concentratiegebrek of stemmingswisselingen.

Er zijn geen behandelingen die deze aandoening kunnen genezen. Er zijn wel mogelijkheden om de klachten te verminderen. Dit kan bijvoorbeeld door inname van pijnstillers, voldoende beweging, en erg belangrijk: fysiotherapie.

Het is een chronische aandoening. Het is daarom erg belangrijk om de symptomen zoveel mogelijk te verminderen.

Stress is een grote prikkel voor fibromyalgie. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen met chronische stress. Tegenwoordig komt chronische stress steeds vaker voor. Dit wordt veroorzaakt door langdurige, heftige stress. Door de stress voelen mensen zich mentaal, lichamelijk en emotioneel uitgeput. De stress zorgt daardoor ook voor dat fibromyalgie toeneemt.

Deze twee aandoeningen worden vaak door elkaar gehaald. Bij artrose worden de klachten echter veroorzaakt door het achteruitgaan en uiteindelijk verdwijnen van het kraakbeen. Dit is niet het geval bij fibromyalgie.

Maak direct een afspraak bij Richard Smith Fysiotherapie