Fibromyalgie

Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie is een vorm van reuma. Anders dan bij andere vormen van reuma zijn bij fibromyalgie de spieren en het bindweefsel aangetast in plaats van de gewrichten. Om deze reden wordt fibromyalgie ook wel spierreuma genoemd. Vaak gaat de pijn gepaard met stijfheid, vermoeidheid, slaapstoornissen en stemmingswisselingen.

Oorzaak fibromyalgie

De oorzaak van fibromyalgie is nog onbekend en daardoor moeilijk vast te stellen. Ook zijn er geen medicijnen om fibromyalgie te genezen. Er zijn wel manieren om de klachten te verminderen, zoals het innemen van pijnstillers, voldoende beweging en ontspanning.

Mogelijke symptomen van fibromyalgie zijn onder andere:

• Pijn in de rug, nek, schouder, borstbeen, heup of bovenkant van de knie;
• Stijfheid bij het opstaan, ‘s ochtends of als je te lang hebt gezeten;
• Chronische vermoeidheid;
• Krachtverlies in de spieren;
• Slaapproblemen;
• Een zwaar gevoel in armen of benen;
• Stemmingsklachten, zoals angst, depressie of concentratieproblemen;
• Hoofdpijn;
• Opgezette vingers.

Wanneer kan fibromyalgie worden vastgesteld?

Als uw arts twijfelt over de diagnose, kan er een aanvullend onderzoek plaatsvinden door middel van een röntgenfoto of een bloedonderzoek. Uw arts kan fibromyalgie vaststellen als u de volgende kenmerken heeft:

• Als u langer dan 3 maanden last heeft van pijn of stijfheid;
• Als u chronische pijn heeft op 3 of meer plekken in uw lichaam (boven en onder de taille, zowel links als rechts;
• Als u langdurige klachten heeft, zoals vermoeidheid, concentratiegebrek of stemmingswisselingen.

Behandeling fibromyalgie

Er zijn geen behandelingen die fibromyalgie kunnen genezen. Wel is het mogelijk om iets tegen de klachten te doen, bijvoorbeeld door inname van pijnstillers, voldoende beweging en erg belangrijk: fysiotherapie. Ook zijn bij fibromyalgie de juiste begeleiding en een goede nachtrust erg belangrijk.

Wat kunnen wij voor uw fibromyalgie betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met klachten als fibromyalgie. Ons bewezen behandeltraject bevordert het verminderen van de klachten die u overhoudt aan fibromyalgie. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u het beste met deze klachten om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van uw klachten af te komen. Naast het geven van advies kan de behandeling bestaan uit mobilisatie, het losmaken van de spieren en oefentherapie om uw kracht en houding te verbeteren.

Heeft u last van fibromyalgie? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u met zo min mogelijk klachten door het leven gaat.