Schouderklachten

Ruim dertig procent van de Nederlandse bevolking heeft wel eens aan last van schouderklachten. Bij 3 op de 10 mensen verdwijnen de klachten binnen 6 weken vanzelf. In sommige gevallen kan het echter wel een half jaar tot een jaar duren voordat zij van de schouderklachten af zijn. Bij schouderklachten is het belangrijk om in beweging te blijven. Als je dit niet doet kan je last krijgen van een ‘Frozen Shoulder’. Zorg er natuurlijk wel voor dat je binnen de pijngrens blijft en hier niet overheen gaat.

MAAK DIRECT EEN AFSPRAAK

Wat is een Frozen Shoulder?

Een Frozen Shoulder is een van de vervelende vormen van schouderklachten. Het begint met pijn in de schouder, welke steeds erger wordt en kan uitstralen naar de bovenarm. Een Frozen Shoulder wordt meestal veroorzaakt door een ontsteking aan de binnenkant van het gewrichtskapsel. Enkele weken tot maanden kan de schouder steeds minder goed bewegen, doordat het gewrichtskapsel verstijft. De schouder raakt dus als het ware ‘bevroren’.

De duur van schouderklachten en het herstel hiervan is afhankelijk van de soort klachten. Daarom is het goed om te weten wat voor type klachten je voelt. Soorten schouderklachten kunnen zijn:

• Pijn die plotseling of geleidelijk is ontstaan;
• Pijn in of rondom het schoudergewricht;
• Continue pijn in je schouder;
• Pijn tijdens het bewegen van je schouder;
• Pijn in de schouder die uitstraalt naar de bovenarm.

Wat zijn de oorzaken van schouderklachten?

Er zijn meerdere oorzaken waardoor je klachten kunt krijgen. Veel voorkomende oorzaken van zijn:

• Veel in dezelfde (verkeerde) houding zitten, bijvoorbeeld met een kantoorbaan of in de auto;
• Een verkeerde slaappositie;
• Artrose: slijtage van het schoudergewricht;
• Een val of een botsing;
• Frozen Shoulder;
• Slijmbeursontsteking.

Tips om schouderklachten te voorkomen:

1. Houd je schouder in beweging. Bij voorkeur zoveel mogelijk pijnvrij;
2. Vermijd zware belasting van de schouder;
3. Neem regelmatig een pauze van een paar minuten;
4. Zorg voor een juiste houding;
5. Indien je op kantoor werkt, stel dan het bureau en het computerscherm in op de juiste hoogte;
6. Doe regelmatig oefeningen om je schouder soepel en sterk te houden;
7. Schakel een fysiotherapeut in om je schouderklachten te behandelen.

De behandeling

Er zijn verschillende schouderklachten en elke klacht wordt op een eigen manier behandeld. Aan de hand van de aard van de klachten, stelt de fysiotherapeut samen met jou een plan op. Dit plan kan bestaan uit fysiotherapie, oefentherapie, manuele therapie en het losmaken van spieren en gewrichten.

Wat kunnen wij voor jouw schouderklachten betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met schouderklachten. Een combinatie van fysiotherapie en eventuele manuele therapie bevordert het herstel van je schouderklachten. Wij geven je uitleg over het beloop van de klachten, en hoe je hier het beste mee om kunt gaan. Samen met jou stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de schouderklachten af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten rondom de schouder.

Heb je last van schouderklachten? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat je zonder klachten door het leven gaat.

Veelgestelde vragen over schouderklachten

Er zijn verschillende schouderklachten. De meest voorkomende zijn:

Labrumscheur: het labrum is een kraakbeenring rond de schouder die zorgt voor een betere hechting tussen de schouderkop en de schouderkom.
Klachten aan de rotator cuff pezen: de rotator cuff bestaat uit vier schouderpezen. De pezen hiervan zitten rondom de schouderkop. Deze spieren zijn erg belangrijk voor draaibewegingen en het heffen van de armen.
Klachten aan de lange bicepspees: de biceps is met twee pezen bevestigd aan het schoudergewricht.
Artrose: dit treedt op wanneer het kraakbeen in de schoudergewrichten begint te slijten.
Frozen shoulder: wordt ook wel een stijve schouder genoemd. Hierbij verdikt en verschrompelt het gewrichtskapsel in de schouder.

Meestal verdwijnen schouderklachten vanzelf na 2 tot 6 weken. Als de schouderklacht een eenduidige oorzaak heeft, bijvoorbeeld een lichte sportblessure, verloopt het herstel meestal snel. Is de klacht het gevolg van langdurige overbelasting? Dan duurt het herstel meestal langer.

Blijf je schouder en arm zoveel mogelijk gebruiken, zelfs als het een beetje pijn doet. Bewegen zorgt er namelijk voor dat je schouderklachten niet erger worden en dat je schouder niet vast gaat zitten.

Ga op de zijkant liggen waar je geen pijn aan je schouder hebt en trek je benen een klein stukje op. Trek je onderste arm uit en leg hier een kussen op. Deze kan je vasthouden tijdens het slapen. Heb je aan allebei de schouders klachten? Dan is op je rug slapen de beste optie. Leg je armen ontspannen naast je.

Uitstraling in je arm kan verschillende redenen hebben. Dit kan komen door een hernia in de nek of klachten aan het hart, maar dit komt gelukkig niet vaak voor. Het zijn vaak uitstralingsklachten door verhoogde spierspanning of zogenaamde triggerpoints. Deze kunnen ontstaan door overbelasting, een klap, stress en spanning.

Als het knakken geen pijn doet is er meestal niks aan de hand. Heb je een traumamoment meegemaakt en is het een scherpe knak met veel pijn? Dan adviseren wij om wel langs de huisarts of fysiotherapeut te gaan.

Maak direct een afspraak bij Richard Smith Fysiotherapie