Schouderklachten

Ruim dertig procent van de Nederlandse bevolking heeft wel eens aan last van schouderklachten. Bij 3 op de 10 mensen verdwijnen de klachten binnen 6 weken vanzelf. In sommige gevallen kan het echter wel een half jaar tot een jaar duren voordat zij van de schouderklachten af zijn. Bij schouderklachten is het belangrijk om in beweging te blijven. Als u dit niet doet kunt u last krijgen van een ‘Frozen Shoulder’. Zorg er natuurlijk wel voor dat u binnen de pijngrens blijft en hier niet overheen gaat.

Wat is een Frozen Shoulder?

Een Frozen Shoulder is een van de vervelende vormen van schouderklachten. Het begint met pijn in de schouder, welke steeds erger wordt en kan uitstralen naar de bovenarm. Een Frozen Shoulder wordt meestal veroorzaakt door een ontsteking aan de binnenkant van het gewrichtskapsel. Enkele weken tot maanden kan de schouder steeds minder goed bewegen, doordat het gewrichtskapsel verstijft. De schouder raakt dus als het ware ‘bevroren’.

De duur van schouderklachten en het herstel hiervan is afhankelijk van de soort klachten. Daarom is het goed om te weten wat voor type schouderklachten u voelt. Soorten schouderklachten kunnen zijn:

• Pijn die plotseling of geleidelijk is ontstaan;
• Pijn in of rondom het schoudergewricht;
• Continue pijn in uw schouder;
• Pijn tijdens het bewegen van uw schouder;
• Pijn in de schouder die uitstraalt naar de bovenarm.

Wat zijn de oorzaken van schouderklachten?

Er zijn meerdere oorzaken waardoor u schouderklachten kunt krijgen. Veel voorkomende oorzaken van schouderklachten zijn:

• Veel in dezelfde (verkeerde) houding zitten, bijvoorbeeld met een kantoorbaan of in de auto;
• Een verkeerde slaappositie;
• Artrose: slijtage van het schoudergewricht;
• Een val of een botsing;
• Frozen Shoulder;
• Slijmbeursontsteking.

Tips om schouderklachten te voorkomen:

1. Houd uw schouder in beweging. Bij voorkeur zoveel mogelijk pijnvrij;
2. Vermijd zware belasting van de schouder;
3. Neem regelmatig een pauze van een paar minuten;
4. Zorg voor een juiste houding;
5. Indien u op kantoor werkt, stel dan het bureau en het computerscherm in op de juiste hoogte;
6. Doe regelmatig oefeningen om uw schouder soepel en sterk te houden;
7. Schakel een fysiotherapeut in om uw schouderklachten te behandelen.

Wat kunnen wij voor uw schouderklachten betekenen?

Binnen Richard Smith Fysiotherapie hebben wij veel ervaring met schouderklachten. Een combinatie van fysiotherapie en eventuele manuele therapie bevordert het herstel van uw schouderklachten. Wij geven u uitleg over het beloop van de klachten, en hoe u hier het beste mee om kunt gaan. Samen met u stelt de fysiotherapeut een plan op om zo snel mogelijk van de schouderklachten af te komen. Naast het geven van adviezen kan de behandeling bestaan uit oefentherapie en/of het losmaken van de spieren en gewrichten rondom de schouder.

Heeft u last van schouderklachten? Neem contact met ons op of maak direct een afspraak zodat wij er samen voor kunnen zorgen dat u zonder klachten door het leven gaat.